onsdag 4. februar 2009

Er det nå det tar av?

Anna Pollock var kanskje en av de første som for en del år siden i klartekst fortalte oss at vanlige destinasjonsselskaper sto foran et veiskille. Godt støttet av kompetente norske konsulenter, med for eksempel Bård Jervan i spissen. Ny teknologi ville medføre at destinasjonen måtte "danse med kunden" (Ulvemetaforen, du vet...). Klarte vi ikke å omstille oss, var det takk og farvel.

Vi var etterhvert ganske mange som satt klare på stolkanten og ventet på at noe ville skje. Og vi gledet oss. Internettrevolusjonen måtte da være mer enn tilbud om distribusjon av produkter fra TELLUS (no offense) eller den årlige "snart-kommer-en-ny-versjon-av-visitNorway"?

Men så kom januar og Reiselivmessen, april med nye trykksaker, sommeren med business as usual - det tok liksom aldri helt av.

Samtidig har det vært forsket og fundert i 10 - 15 år på hvordan destinasjoner bør innrettes for å ivareta nye fellesoppgaver innenfor reiselivet. Oppgaver knyttet til internett, webutvikling, booking og distribusjon av sammensatte produkter. BIT Reiseliv har gjort en prisverdig innsats for å få fram standarder for teknologi, og har bidratt til at temaet har fått oppmerksomhet. Nye bookingselskaper og -løsninger testes ut, og det eksperimenteres flittig både ute og hjemme.

Men mye av fokuset har vært vendt innover i organisasjonene. Nye arbeidsoppgaver er blitt lagt til allerede tungt belastede stillingsinstrukser. Det har vært satt leselys på budsjetter og inntjening. Turistsjefer har solgt inn idèer om samarbeid i en fragmentert reiselivsnæring. 

Endringsprosessen har vært tung for mange, fordi det har vært så uklart hva man skulle endre seg til. Internettsatsing har derfor litt for ofte blitt lagt i hendene på teknologer eller kommersielle aktører.

Men nå er det annerledes. Nå tar det av. I 2009. Nå kommer trykket utenfra. Den bølgen som nå skyller inn over oss heter sosiale nettmedier, brukergenerert innhold, og kundebasert informasjonsflyt. Og den tvinger frem omstilling. Rett og slett fordi reisemålselskapene nå risikerer å bli - uviktige.

Det har tradisjonelt vært selskapenes evne til å hente inn, systematisere og formidle reiselivsprodukter som har gitt dem en sikker plass i reiselivets verdikjede. Stikkordet har vært - og er -Kunnskap. Og nå er det altså potensielt titusenvis av mennesker som leverer på samme bestilling.

For at noen skal høre på reisemålselskapenes budskap må det oppleves som mer relevant, interessant, troverdig og underholdende enn en hvilken som helst nettbruker som skriver om samme tema.

Det tar av nå, fordi alle som jobber i destinasjonsselskaper eller på turistkontorer, forstår hva dette nå dreier seg om. Halvparten av dem er jo på Facebook. Og alle bruker wikipedia. Nå handler ikke "internett" lenger bare om teknologi, copyright og kommersielle løsninger. Nå handler det om å dele fri informasjon. 

3 kommentarer:

  1. Først:Artig å se at du deler dine tanker og kunnskaper på blogg Eirik! Når kundene "tar makten" og blir den som setter premissene for hva som kommer frem om din destinasjon eller din bedrift vil fokus på kvalitet i tjenestene og produktene komme enda mer i fokus. Dette er gode nyheter for de som har jobbet seriøst over tid og dårlige nyheter for de useriøse. Begrepet kvalitet vil også i sterkere grad relateres til hvilke forrventinger som er skapt. For eksempel kan et vandrehjem få 5 stjerner på Tripadvisor fordi det overstiger forventiningen en har til et vandrehjem mens et klassifisert 5 stjernes hotell får 3 stjerner fordi de ikke lever opp til forventningen. Som destinasjoner og bedrifter og destinasjoner må vi ta dette på alvor og følge med. Facebook, blogger og steder som tripadvisor er jo fantastiske steder å få informasjon om hva kunden tenker. For egne websider har Maria Lexhagen fra forskningsinstituttet etour i Sverige lagt ut rapporten
    "Customer perceived value of travel and tourism websites" som gir en detaljert analyse av kundeopplevd verdi.

    SvarSlett
  2. Hei Hallstein, takk for kommentar. Jeg deler dine synspunkter fullt ut. Skal snuse opp rapporten fra Maria Lexhagen.

    SvarSlett
  3. Her er linken til rapporten:
    http://www.miun.se/ETOUR/Om-ETOUR/Nyheter/Customer-perceived-value-of-travel/

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!