tirsdag 16. juni 2009

Friksjonsfri ferie

En vegg av informasjon

Vi satt på bassengkanten i Syden. Det var 30 skyfrie grader og azurblått hav rett ved. Smilende foreldre lekte med glade barn, utstyrt med vannkanoner av resirkulerbar skumplast. Vi må ha vært flere hundre, og vi lignet veldig på hverandre. Vi var på et ferieanlegg skreddersydd for å betjene målgruppen: Skandinaviske familier med ønske om å skape gode opplevelser sammen med barn, barnebarn og livspartner. Vi samlet gode minner, til bruk i surkalde vintermåneder.

Vi snakket om hvor lett det var å feriere her. Noen hadde tenkt for oss. Alt var innen rekkevidde. Ingenting var irriterende, uforståelig, forvirrende eller egnet til å misforstå.

Vi var på en friksjonsfri ferie, og vi nøt det. Levert av Thomas Cook / Ving. Øya var tilfeldigvis Rhodos, men det kunne vært mange andre steder. Konseptet er det samme.

Se for deg Norge som feriemål. Lat et øyeblikk som at du er - la oss si italiener. Kan du forvente at informasjonen du innhenter før avreise er korrekt, utfyllende og forståelig? Vil du finne fram dit du skal, kunne forstå skilt og regler? Vil kollektiv transport kunne bringe deg til steder du har lyst til å besøke under oppholdet?

Finnes det noen steder å henvende seg, hvis uhellet skulle være ute?

Kan du - hvis du nå er italiener på vei til Norge - forvente en ferie fri for frustrasjoner?

Jeg skulle gjerne ha ropt et høyt og klart ja på dette spørsmålet. Skulle gjerne ha følt meg trygg på at turistNorge leverer i alle ledd. Men jeg må tilstå at jeg tviler litt. Det er noe med våre tillærte holdninger til at "en får ordne opp sjøl" som jeg er redd vi overfører til våre gjester. Det får være måte på, liksom. Dette bør de greie selv, uansett hvor de kommer fra.

Nå er det selvfølgelig urettferdig å sammenligne en ferdigpakket charterreise sørover med en selvpakket eventyrreise til Norge. Jeg vet at de beste ferieopplevelsene, de er ofte ikke planlagt i det hele tatt. Tvert i mot. Det er det uforutsigbare som skaper feriegleden. Spenningen ligger i det uventede.

Men likevel. Det er utrolig lærerikt å se hvordan turoperatørene setter sammen ferieopplevelsen for sine gjester. Og det bør inspirere alle som lever av fornøyde kunder.

Vi satt altså der på bassengkanten. Og var enige om at èn uke i grunnen var nok. Det kan bli litt for lett, sånn i lengden.

1 kommentar:

  1. Kanskje noe kan lage forretning ut av å fasilitere slike Norgesferier. Domenet http://www.friksjonsfriferie.no/ er ledig. Hva domenet bør hete på tysk og engelsk går ut over mine språkkunnskaper. Hvordan ser du for deg at en kan gjøre nye pakkereiser på din destinasjon, 7 dager i kardemommeby blir vel litt i overkant :)

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!