fredag 20. januar 2012

Mer sosial, mer din egen. Google søk.

Jeg skal villig innrømme at jeg hadde tenkt å hoppe over Google+. Det ble liksom èn greie for mye å holde styr på, en kanal til å fylle. Jada, jeg åpnet en halvhjertet konto, la inn et par kretser, og myste litt på Øyvind Solstad sin konto.  Men jeg mente liksom ikke noe med det. Ingen plan, null entusiasme. Men så har Google rullet ut en direkte samhandling mellom søk og Google+. Da blir det alvor.


For å bruke Googles egne ord; Søkemotoren blir nå endret til å forstå (!) ikke bare innhold, men også mennesker og relasjoner. Forutsatt at du er innlogget i googles univers, förståss.

Google pluss har i dag 90 millioner brukere, en dobling på tre måneder, og full fart framover. Men likevel, ingen hadde tro på at Google kunne gå Facebook i næringa med Google+. Men nå har Google endret spillereglene. Når du nå om en liten stund foretar et søk, får du blant annet inn følgende resultater:


  • Personlige resultater. Satt sammen bare for deg, for eksempel google+ bilder og -artikler, samt delte Picasabilder. Dette gjelder både dine egne, og de som er delt med deg. Det er bare du som får disse resultatene inn i søkeresultatet.
  • Søkeprofiler. Hentet fra google+, og bare for deg, basert på dine ønsker og preferanser. Folk du kjenner, eller har lyst til å bli kjent med.
  • Mennesker og Sider. Du kan nå finne stoff om det du selv er interessert i. Et par klikk, og du kan følge dem.

Enkelt sagt; det innhold som ligger innenfor kontogjerdene til googles verden, kommer godt fram i søkeresultatene. På bekostning av annet innhold. Twitter sine folk er for eksempel ikke spesielt begeistret.

Litt godt egentlig, og av og til bli minnet om at Googles søkemotor er et hyperkommersielt produkt. Vi betaler for produktet hver dag, de fleste av oss, selv om betalingsmiddelet ikke er penger.

Tilbake til Google+. Innhold som mates inn i denne sosiale plattformen, kommer høyt opp i søkemotorene. Sosiale markedsførere for reiselivsbedrifter og destinasjoner (og alle andre, for den saks skyld) har dermed fått en ny ball i fanget. En bedrifts- eller produktside i Google+ kan snart være  utslagsgivende for hvor - og hvaridan - nettopp din og min bedrift havner i et søk. 

Det er bare å hive seg på karusellen. Eller satse på at den gamle nettsiden gjør jobben. Selv om den skulle havne mistenkelig langt nede på søkeresultatlista, om et halvt års tid. Det kan jo gå over.

PS: Takk til Hallstein Søvik som hang opp et innlegg på sin egen plussvegg.

2 kommentarer:

  1. Bare hyggelig Erik:)
    Det blir spennende å se hvilke bruk google+ klarer å generere etter hvert som flere tar den i bruk. Google prioriterer også bedrifter som har registrert seg gjennom google places ved plassering på kart og ofte øverst i søketreff. Kan en da fremdeles si at rangering av søketreffene på google er nøytral?
    Et annet spørsmål en kan stille seg er om google nå gjør ting så komplisert at vi som brukere vil kikke mot andre søkemotorer etter hvert. Vi som har levd en stund husker Alta Vista som den søkemotoren som vi trodde skulle dominere inn i "evigheten", men den ble utkonkurrert av google blant annet pga. enkelheten google hadde i sitt søkebilde og i sine treff.

    SvarSlett
  2. Hei Hallstein,takk for kommentar. Leste en plass her at Plus Pages vil få gode plasseringer også. Det er kanskje samme dynamikk som for Places?

    Uansett, endringene i søkemotoren reflekterer vel bare at utviklingen går èn vei: Innhold fra sosiale medier integreres tettere og tettere i søk, på bekostning av annen informasjon.

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!