fredag 3. februar 2012

Powered by tellUs

På et nesten forbausende høyt antall skandinaviske destinasjonswebber står det et lite symbol nederst på siden. Powered by tellUs. Og snart blir det enda fler, når selskapet bak nå har fått Danmark i porteføljen.

TellUs har holdt på i snart 20 år. Standhaftige som tinnsoldater har de fokusert på å betjene et definert marked med en portefølje av kommunikasjonsprodukter. Underveis - nærmest som en bieffekt - har selskapet  undervist nesten hele turistkontorsektoren i reiseliv, teknologi og formidling.

Etterutdanning for reiselivet, rett og slett.  Jeg synes egentlig noen med en passe respektabel tittel burde takke dem for akkurat dèt, når det skulle by seg en anledning.



Litt omtrentlig historie for de uinnvidde: Eurora, et regionalt, offentlig styrt reiselivsprosjekt med behov for en seriøs eier fusjonerte på midten av 90-tallet  med et lokalt kommersielt skrankesystem for "Hva-skjer"-informasjon (Portier). TellUs var født.  Noen år senere fusjoneres det nok en gang, tellUs gifter seg med en Reaktor-utviklet og BIT-støttet bookingmotor.

Visjonen er å skape verdier både for besøkende gjester, mellomledd og tilbydere ved å bidra til en effektiv distribusjon av reiselivets produkter. Strategien er å gi turistkontorer og destinasjonsselskaper verktøy som gjør dem i stand til å gjøre sin jobb - å skape merverdier for lokale tilbydere.

Det er ikke få grûndere som har hatt omtrent samme idè. Det virker jo vitterlig ikke så vanskelig å lage en avtale med et knippe turistkontorer om å få tilsendt Wordfila til turistguiden, som jo likevel er laget, for så å lage en fiffig liten eksport fra en database til en web. Men så går det galt likevel, for de aller fleste.

TellUs har altså holdt hodet over vannet. Jeg tror jeg vet litt av grunnen: De ansatte i tellUs kan sannsynligvis mer om områdebasert reiseliv enn de fleste andre her i landet. Jeg tror det er denne kunnskapen selskapet lever av, mer enn teknologisk know-how.

Du vet jo selvfølgelig dette: Teknologien er null verdt, hvis innholdet som distribueres er utdatert og uinteressant, og i verste fall uriktig. Hele verdikjeden er ikke verdt en sur sokk, hvis mellomledd og besøkende ikke kan stole på at informasjonen som leveres er korrekt. Mange destinasjoner ser ikke dette som viktig nok, eller de har ikke systemer og rutiner for å fange opp kritisk informasjon. No offense.

Poeng to, nesten like ille: Hvis produktpresentasjonene som ligger i databasen er drepende uinteressante for alle andre enn den stolte tilbyder, da forsvinner kundene som morgendugg for solen.

Informasjonen som skal distribueres må altså være korrekt, og den må motivere til kjøp.

Dette budskapet har tellUs hamret inn i norske destinasjonshoder, år etter år. Selv den minste - og tilsynelatende betydningsløse - feilinformasjon kan være kritisk. For hvis for eksempel telefonnummeret til ferjemannen er feil, hvordan kan vi da stole på at avgangstidene er riktige?


Jeg samarbeidet med tellUs i flere år, og det er dette jeg husker dem best for: Gløden, energien og viljen til å ta en diskusjon, aksepten for å bli flytta litt på. Entusiasmen for reiselivet. De var nesten alene på en arena hvor ny teknologi reiv og sleit i alle vedtatte strategier for hvordan destinasjoner skulle operere. Som operativ feltarbeider hadde jeg - som de fleste av mine kolleger -  ingen å snakke med, ingen å lære av. Bortsett fra TellUs-folket og et par-tre ensomme ulver.

Ikke dèt at vi var enige om alt. Neida. Det kunne fyke bust i alle retninger. Det gjør det sikkert i dag også. Sånn skal det være. Ingen lærer å seile på flatt hav. I skjæringspunktet mellom reiseliv, teknologi og markedsføring skal og bør det være meninger, uenighet og høy puls. Det er framdriftens byggeklosser.

TellUs leverer teknologisk infrastruktur til nettsteder som VisitCopenhagen, visitoslo, visitbergen, Trøndelag Reiseliv, Bornholm og et  stort antall mindre destinasjoner i Skandinavia. Det synes jeg er godt gjort. Imponerende, faktisk.



1 kommentar:

  1. Flott blogginlegg Eirik!
    For en som var med fra en av grenene før Tellus (Aurora var selskapet ikke Eurora:)) fra starten av i 1990, er det svært hyggelig å se at Tellus blir satt pris på. Er enig med deg i at verdien ligger i den kompetansen som er bygget opp i Oslo over tid og den service og evne til å følge med som gjør at Tellus har overlevd mens mange andre "reiselivs teknologi" prosjekter har feilet. Gode diskusjoner om valg og teknologi har det vært oppgjennom tiden, men det er det som bringer løsningene fremover.

    Siden jeg sluttet i Tellus i 2003 har hele teknologiplattformen blitt byttet ut og de tar stadig nye steg!

    Å overleve i en bransje som har hatt lav betalingsevne er godt gjort og det er svært spennende det som skjer i Danmark!

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!