tirsdag 18. september 2012

Hva mobile kunder ser

Jeg var rett og slett nysgjerrig. For omtrent hver eneste reiselivskonferanse de siste to årene har hatt minst ett stjerneforedrag om betydningen av å ha mobilvennlige sider. Og mobilt forbruk, det er ikke noe som kommer. Det er noe som er.

For moro skyld gjorde jeg derfor følgende: I NHO Reiseliv-rapporten Reisemål i Norge er det listet opp 30 reisemålselskaper av litt størrelse (de har rapportert inn fire årsverk eller mer). Jeg tok utgangspunkt i denne, og justerte litt.  Listen har sikkert mangler, men den holder for meg. Stor geografisk variasjon, og  hierarkisk uoversiktlig som reiselivet selv.

Her er Pinterest-lista

Så fant jeg nettsidene til de respektive organisasjoner, og søkte dem opp på en smarttelefon. Og jeg ble sant og si litt overrasket over resultatet. Etterlatt inntrykk er variabelt. Det er tre hovedkategorier:

  • Nesten to tredjedeler av selskapene har ingen mobil versjon i det hele tatt. I stedet vises desktopversjonen av nettsiden, vanligvis i all sin gru. Ikke fordi nettsiden er dårlig, men fordi den er tilnærmet uleselig på en mobil skjerm.
  • Fjord Norge med tilhørende lokale destinasjonsselskaper har en mobiltilpasset, menyriktig forside med tilhørende undermenyer. Det kan se ut som om den ikke er helt gjennomført nedover i søket, i det øyeblikk kunden kommer til produktpresentasjoner, så er det slutt på den mobile vennlighet. Små bokstaver, vanskelig å treffe linker, mm.
  • I tillegg til Fjord Norge har noen få  selskaper utviklet en egen mobil versjon.  For eksempel Trøndelag / Trondheim og Helgeland.

Noen reisemål har dedikerte apper, som for eksempel Skistar-destinasjonene. Nord-Norge har en 2009-app, som de sikkert ikke er stålfornøyde med nå. Oslo har Norges beste  regionale reiselivsapp, men vil få god konkurranse av Fjell og Fjord / Hallingdal Reiseliv AS. Visit Norway er på toppen av hierarkiet, og det er som det skal være.

Nok oppramsing. Det ligger sikkert mange - og gode - forklaringer bak det varierende inntrykket norske reisemål legger igjen på smarte mobiler. Jeg kritiserer ingen. Selskapene har tydelig ulike strategier.

Noen lar en overordnet organisasjon legge hele eller deler av strategien. Noen baserer seg på en hjelpende hånd fra Visit Norway. Andre igjen sitter på gjerdet. De har brukt det de har av innsatsfaktorer på en Explorervennlig nettside. De er i hvertfall mobilt fraværende.

Jeg har stor forståelse for at mange norske reisemål er usikre på hva de skal gjøre. Ingen vet helt om det er apper som er veien å gå. Fagord som HTML 5, responsivt design og andre tilslører utsikten, mer enn å åpne den. Og alle vet at samarbeid må være fornuftig. Men med hvem, og til hvilken pris? Tvil lammer handling.

Det er bare dèt, at akkurat nå sitter kunder der ute, med en mobil i hånda, slike som meg. Vi skriver inn et geografisk navn, eller en aktivitet + norway i søkefeltet på nettleseren. Nettadresser bryr vi oss nesten ikke om lenger. Vi forventer at første søketreff skal lede oss videre. Vi eier ikke tålmodighet, og tåler nesten ingen hindringer før vi velger en annen rute på veien mot målet.

Derfor haster det litt.

PS: Google har laget en gøyal og nyttig applikasjon hvor du kan se hvordan en hvilken som helst nettside ser ut på mobilen. Har du først begynt, er det vanskelig å stoppe.

1 kommentar:

  1. Interessante tanker Eirik. Skal man velge å investere i mobil vennlige websider, apper eller begge deler? Som med så mye annet så blir det vel en kost/nytte vurdering.
    Om man gjør websidene mobilvennlige, så vil man samtidig oppnå den fordelen at websidene ser bra ut uavhengig av skjermoppløsning. Apper har også sine fordeler som hurtighet, enkelhet og muligheten til å ikke bruke dyr datatrafikk (særlig for utlendinger).
    Tror det er få som har økonomi til både å gjøre websidene "mobile friendly" samtidig som de lager android og I-phone apper.

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!