fredag 26. september 2008

Trip Advisor 1: Intro

Tripadvisor.com er et av verdens mest brukte nettsteder for reiserelatert informasjon. Reisende deler sine erfaringer, forteller om høydepunkter og skuffelser, anbefaler attraksjoner og gir praktiske råd til hverandre. Nettstedet har enorm database av brukergenerert innhold, i følge dem selv 15 millioner kritikker og innlegg. Perler og gråstein ligger om hverandre. Det er opp til leseren å finne troverdig innhold.

Nettstedet eies av Expedia Inc. (NASDAQ: EXPE) og inngår i en portefølje av nettbrands. Blant de mest kjente finner vi bookingbuddy.com, independenttraveler.com, smartertravel.com, travelpod.com og virtualtourist.com.

Tripadvisor opererer i flere forskjellige språkmiljøer og opererer i Irland, UK, Frankrike, Spania, Tyskland, Italia og Japan. Dot.com er "moradressen".

Tripadvisor opererer på samme måte som mange andre sosiale nettsteder. En nettbruker oppretter en konto, lager sin egen profil, og begynner å mate tripadvisor med informasjon. Andre leser det han eller hun skriver, og kommer eventuelt med tilleggsinformasjon. Det er mer enn 6 millioner registrerte medlemmer i tripadvisor, igjen i følge dem selv.

....og hva så? Jo, vi som arbeider med norske reisemål og reiselivsmarkedsføring må også være der. Som medlemmer, som bedriftsledere, som reisende, som markedsførere, som eksperter på det reisemål vi representerer, som læregutter (og -jenter) i web2.0-praksis.

Bilde: Tripadvisor lar medlemmer selv bestemme hvilke idelle prosjekter som selskapet skal støtte. Kilde: http://www.tripadvisor.com/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!