mandag 29. september 2008

Hva er det med Newzealand.com?


I flere år har nettstedet newzealand.com vunnet webby-priser for god design og brukervennlighet. Nettstedet diskuteres her hjemme, og brukes som referanse i ulike fora. Ta en kikk. Her er ti tanker om hvorfor stedet sanker gull:
  • New.zealand.com er flere nettsteder. Det er 8 forskjellige nasjonsinnganger, og 5 forskjellige subwebber (feks. media, trade, corporate, library)
  • En brukerstyrt reiseplanlegger. Kunden åpner konto, og overfører produkter og artikler til egen agenda. Kart og timeplaner kan skreddersys egen reise.
  • En tydelig informasjonsstruktur. Hver hovedsekjon har sine egne visuelle elementer. Strukturen er stram og logisk, samtidig som det åpnes opp for overraskelser underveis.
  • Profil og visuelt design er tilpasset nasjonal reiselivsstrategi, og gjennomføres på alle tiltak.
  • En brukervennlig kartløsning.
  • Tilpasset ulike faser i kjøpsbeslutningen. Planleggingsverktøy er tilpasset det faktum at kunder har ulike behov, etter hvor de er i kjøpsbeslutningen.
  • En tilpasset annonseringsløsning. Diskret, men likevel mange muligheter for annonsører til å få frem egne produkter.
  • Levende sider. Små plakater, referanser og pekere gir leseren hele tiden muligheter for å dykke ned i nye artikler og tilbud.
  • Bloggere. Sitater fra bloggere dukker hele tiden opp i artikler. 
  • Produktdatabasen er lett søkbar, og spiller sammen med både turist - media og bedriftswebben.

De tre viktigste faktorene som slår meg etter å ha brukt en liten del av mitt liv på denne webben er følgende:
  • Hele systemet virker (...!). Produktdatabase, kartløsning og reiseplanlegger synger sammen. 
  • Minimalt med forstyrrende elementer.
  • Det må være et tett, forpliktende og forutsigbart samarbeid mellom regionalt og nasjonalt nivå, som sikrer en kontinuerlig fly at informasjon.
Verre er det ikke. Men likevel så vanskelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!