tirsdag 17. februar 2009

Er destinasjonsportaler gått ut på dato?

Creative Commons
CC Group Linkware Image
Originally uploaded by lumaxart



"Reiselivsportaler er gammeldagse" ubrøt workshopdeltakeren i rasjonelt stemmeleie, og jeg skjønte det var på tide å samle mine små grå til felles innsats. 

Innspillet kom fra Janis Gailis, universitetslektor ved Universitetet i Agder, Institutt for informasjonssystemer. Resonnementet hans gikk ut på at i et nettmiljø hvor informasjonen flyter fritt, vil reiselivsportaler egentlig bare stå i veien for den direkte kommunikasjon mellom tilbyder og potensiell kunde. 

I stedet for å bruke midler på å etablere nettsteder som likevel vil få et beskjedent besøk, burde fellesaktørene i reiselivet ha interesse av å stimulere reiselivsbedrifter til selv å bidra direkte ut i ulike nettmiljøer. Virkemidlene vil kunne være kompetanseheving, motivering og økonomiske stimuli. 

Jeg har i tidligere innlegg argumentert for at reiselivet må være til stede i de nettsamfunn hvor kundene faktisk kommuniserer med hverandre. Men det trenger ikke å innebære at reiselivsportalene nødvendigvis har utspilt sin rolle. Ikke nødvendigvis.

Her er et tidsavgrenset forsvar for den klassiske reiselivsportal, av den regionale varianten som er lenket opp i høyre marg her på siden:

  • Reiselivsportaler kan forenkle beslutningsprosessen for potensielle kunder. Systematisk og strukturert informasjon om et gitt gegrafisk område gjør det mulig å finne frem til tilbydere og produkter som ellers ikke ville bli oppdaget. Dette betinger at geografien faktisk er stor nok til å ha et tilstrekkelig antall tilbydere.
  • De fleste portalene har en redaksjonell kvalitetssikring som hever sannsynligheten for at informasjon som formidles er korrekt.
  • Portaler kan formidle informasjon om sammensatte produkter, hvor flere tilbydere er involvert i samme reiseopplevelse.
  • Portaler har et helhetlig ansvar for å formidle informasjon fra både kommersielle og ikke-kommersielle tilbydere. Store deler av tjenestproduksjonen i reiselivet leveres av ikke-kommersielle aktører. 

Utfordringen for reisemålselskaper er å kunne levere en kvalitet som matcher kravene som settes til innhold, relevans og underholdningsverdi. For mange destinasjoner blir dette nesten en "back-to-basic"-strategi. Bare med den forskjell at de ikke er alene på markedet.

Men dette er det vel flere som har meninger om?

8 kommentarer:

  1. Jeg er enig i dine betraktninger - i fare for å bli misstenkt for å "forsvare egen bransje".

    Men som glad reisende og planlegger (og ofte blir det mest med planleggingen!) så bruker jeg nettet hele tiden for å finne beste reisemål, opplevelser, spisesteder m.m.
    Jeg bruker ofte de offisielle reiselivsportalene for å orientere meg, få tips og oversikt over hva som er verdt en ekstra titt eller ikke. Når jeg så har feks landet ned på et hotell jeg synes ser ok ut - så går jeg ut i "cyberspace" for å få second opinion i brukergenererte commmunities eller lete frem gode priser gjennom feks www.hotels.com eller annet.

    Jeg (og mange med meg) bruker altså offisiell informasjon som seriøs kilde, og uoffiselle nettsteder for å bekrefte/avkrefte inntrykk som gis på offisielle nettportaler.

    SvarSlett
  2. Et annet forsvar for reiselivsportaler og andre "samle-sider" på web, er at vi mennesker i bunn og grunn er svært late. Vi ønsker å komme raskt til målet og velger enkleste løsning - Portalen.

    SvarSlett
  3. Det er betimelig å stille spørsmålet om en portal er nødvendig når vi har f.eks. Google. Men samtidig handler det om distribusjon - spreding av informasjon i rette kanaler. Ser vi mot utenlandske turister, vil de ikke vite nok om områder eller spesifikke opplevelser eller overnattingstilbud. Da har absolutt en landsdel eller regional portal stort potensiale. Men uten en effektiv markedsførings- og distribusjonsstrategi, vil portalen sovne stille hen i de usynliges rekker.

    SvarSlett
  4. Reiselivsportaler er nok i ferd med å avgå en langsom stille død. Kostnadene med å holde disse oppdatert vil bli for store, og interessen for kommersielle aktører vil minke raskt ettersom søkemotorene stadig blir bedre. Dessuten er portalenes anstrengelser med å skape proprietære løsninger for booking utvikle seg til et hinder for deltagelse fra reiselivsbedriftene. Og da er det jo ikke mye av interesse igjen på portalene?
    I tillegg er det jo slik at push-strategi for informasjon etterhvert erstattes med blogger etc., eller pull-strategi, der kundene selv anbefaler eller advarer mot tilbud, en utvikling som aksellererer og ytterligere vil marginalisere portalene.
    Det viktigste regionale portaler kan gjøre for å opprettholde livet en stund til, er å sørge for at bookinger kan skje online direkte inn i den enkelte bedrifts eget system på en sømløs måte. Til dette kreves det kun en liten algoritme!

    SvarSlett
  5. Reiselivsportalen slik vi kjenner de vil sakte dø, men andre typer portaler med bedre innhold og bedre brukertilpasning vil ta over.

    De tradisjonelle portalene har hatt for stort fokus på de tekniske løsningene og for lite fokus på kvalitetsinnhold som engasjerer og selger destinasjonen.

    SvarSlett
  6. Det er mulig du har ratt. Men selve ideen bak portalene er jo at de er et filter for å hjelpe forbrukere til å finne frem i informasjonsmengden. Når søkemotorene bedres, faller behovet for portalene. Men bedre portaler med mer engasjerende innhold, vil jo kunne forlenge livssyklusen. Se ellers mer om dette på: http://sven-reiselivstrategi.blogspot.com/

    SvarSlett
  7. Om iden bak dagens portaler var å fungere som "filter" så kan de kanskje få tilbake livets rett ved fungere som "mediebanker" med selgende innhold som kan "embeddes" ala youtube etc i blogger, tweets, omtaler på andre nettsider etc.

    Portalene må bli distribusjonskanaler for kvalitetsinnhold som andre kan distribuere, med linker tilbake til mer innhold og bookingsystemer i destinasjonens portal.

    Portalenes styrke i 2.0 nettverdenen er at de har forutsetninger for å gjøre det bra mht SERP, dersom det gjøres godt arbeid med både innhold og SEO.

    Om en forventer at kundene finner destinasjonsinfo gjennom søkemotorer så har de etablerte portalene gode forutsetninger for å vinne konkurransen om søkene gjennom økt fokus på web 2.0 distribuerbart kvalitetsinnhold og SEO.

    Content is still king.

    SvarSlett
  8. Joda, men da er vi i alle fall enige i at portalene må forandre seg kraftig fra det de er i dag. Problemet er at de skal finansieres, og for at bedriftene skal være med på dette, må portalene utvikle en "killer application", dvs noe unikt som betyr at bruken økes. dette skriver jeg mer utfyllende i min blogg http://sven-reiselivstrategi.blogspot.com/.

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!