fredag 19. desember 2008

På tide å flytte ut?


Social Media Snowflake
Originally uploaded by Lloyd Davis


Informasjonsmengden er natuligvis alt for stor. Det finnes ingen vanntette evalueringsmetoder som kan skille skitt fra kanel, gull fra gråstein. Fremtiden tar bestandig noen U-svinger og endrer kjørebanen. Så jeg bare spør:

1) Hva er god strategisk bruk av brukergenerert innhold?

Brukergenert innhold vokser ekstremt i omfang. Flere mennesker bidrar til den store samtalen, og nye sosiale nettsteder utvikles i rekordfart. Den teknologiske terskelen for å bidra er nå så lav at alle kan bidra, hvis de vil. Samtidig modner markedsføreres forståelse av hvilken verdier som ligger i denne utviklingen. Proffer over hele verden eksperimenterer, vinner erfaring, samler kunnskap. Nye kapitler skrives i faget markedsføring.

Det er for eksempel begynt å komme systematiske, kritiske evalueringer om kvaliteten ved brukergenerert innhold. Og det er ikke vanskelig å finne faktafeil og uklarheter, dersom en ser etter (Ta for eksempel Trip Advisor i dag, kategori "Popular Aust-Agder destinations". På første plass finner vi Bergen).

Det er en stor utfordring for reiselivsmarkedsførere å finne en måte å spille sammen med kunder, nettgjester og publikum. Subjektiv, ofte upresis dialog må fylles ut med objektiv, saklig informasjon. Her vil destinasjonsselskaper ha en plass i verdikjeden.

Til nå har vi vært vant til å tenke at stedsegne og -eide reiselivsportaler er svaret på denne utfordringen.
Jeg er overbevist om at mer og mer av samspillet mellom kunde og stedstilbyder vil skje utenfor egne portaler, epostlister og kundebaser. Vi må inn på felles arenaer.

2) Hvordan åpne opp for bruk av portalinformasjon i markedsføring på sosiale nettsteder?

Det viser seg at folk gjerne vil dele sine bilder og tekster med andre, bare de får anledning til det. Det er ikke økonomiske motiver som driver mennesker til å skrive og fotografere, for så å legge det ut på sosiale nettsteder. Gleden ved å formidle kunnskap, dele spennende fortellinger og vise frem gode fotografier er ofte viktigere.

Lovverk og regler har til nå gitt markedsførere begrensede muligheter til å distribuere denne informasjonen fritt. Åndsverksloven gir opphavsmann eller -kvinne gode rettigheter.

Vi er midt inne i en revolusjon på dette feltet. Det er utviklet nye standarder for å dele og distribuere innhold. Creative Commons lisenser skaper en felles forståelse mellom bidragsyter og bruker. Sosiale nettsteder skaper en arena for å dele. Og det viser seg at at stort antall mennesker har lyst til - nettopp - å dele.
Samtidig utvikles søketeknologi som gjør det mulig å hente ut frie tekster og bilder. Denne utviklingen er i full gang.

Om relativt kort tid vil søketeknologi og fritt tilgjengelig materiell utgjøre en viktig kilde for reiselivsrelatert informasjon for en potensiell turist. Og reiselivsportaler fulle av opphavsbeskyttet materiell vil tape terreng.

I 2009 vil reiselivsmarkedsførere flytte ut av sine trygge, selveide, upersonlige reiselivsportaler. Ut i det åpne nettlandskapet, sammen med kunder, kritikere og konkurrenter.

De beste i klassen er allerede på flyttefot. Vi andre må i hvertfall begynne å pakke sekken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!