mandag 21. september 2009

Den tredje sirkelen


Three Circles
Originally uploaded by karindalziel


På et vis er vi vel ferdige med "kom-i-gang-med-sosiale-medier-du-også"-fasen. Selv om det fremdeles er behov for oppmuntrende foredrag både her og der, så har mange reisemålselskaper satt i gang med ulike former for tiltak. Det dukker daglig opp twitter-kontoer med reisemålsavsendere, nye facebook-sider ser dagens lys. Destinasjonsblogger er foreløpig sjelden vare, men de finnes.

Men mange blir skuffet. Eksperimentering og hardt arbeid gir ikke resultater i form av tilhengere, visninger, eller salg. Tallenes tale er nådeløse. Man kan ikke som tidligere håpe på, tro, anta eller gjette. Egen innsats måles direkte, på godt og vondt.

Seth Godin har levert en spennende illustrasjon på hvordan fremragende markedsførere takler denne utfordringen. Det er et bilde hvor vårt budskap spres i tre sirkler. Se for deg hva som skjer i det øyeblikk et nytt budskap sendes ut:

Den første sirkelen er vårt eget nettverk. Venner, kjente, forretningsforbindelser og andre med en direkte relasjon til produktet / tjenesten. Blir budskapet mottatt med begeistring, eller en gjesp? Er det noen som klapper, eller er det tyst i kanalene?

Den andre sirkelen er våre kontakters nettverk. For å komme gjennom første sirkel og ut til neste må produktet eller tjenesten begeistre. Noen av våre venner må av egen frie vilje ha lyst til å sende videre til noen av sine kontakter.

For de aller fleste stopper budskapet allerede i første sirkel. Vi kommer ikke videre, og resultater uteblir. Noen kommer seg gjennom til neste nettverk, og kan nyte en viss suksess.

Men de beste kommer seg ut i den tredje sirkelen. Forbi venners venner.

Den tredje sirkelen består av ukjente ambassadører. Når vårt produkt /tjeneste evner å begeistre eller skape følelser, blir det videresendt i stadig større sosiale nettverk. Det flyr på egne vinger. Fra da av kan hva som helst skje.

De beste markedsførerne konsentrerer seg ikke så mye om å øke størrelsen på den første sirkelen. De konsentrerer seg om den tredje. Hva skal til for at budskapet skal nå dit?

De beste markedsførerne konsentrerer seg å levere det unike. Det spektakulære. Det enestående. Det fremragende. Det beste i sin produktkategori.

Er det noen som har gode historier fra den tredje sirkel?

1 kommentar:

  1. God og god - men vi må jo nesten gi VisitDenmark et poeng for at de prøver :) hehehe... Jeg morer meg enda over den saken, selv laaang tid i etterkant :)

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!