tirsdag 15. september 2009

Dristig og dansk

Det er jaggu ikke lett å henge med. Du imponerer ingen med klisjèer og svada lenger. Enten det formidles gjennom helsider i kataloger, boards eller på nett. Det må hardere lut til, skal du bevege massene.

"Vi trenger dristigere kommunikasjon" sa Per-Arne Tuftin på Kick-off 2010, Reiselivsaktiviteter. "Vi trenger fokus på opplevelser og drømmer".

Jeg kom på dette skjermførte argument når jeg i går fulgte Visit Denmarks demonstrasjon av manglende kontroll på et "dristig" utspill på YouTube.



Denne filmsnutten går nå verden over under navnet "danish mother seeking...." Ingen logoer, ingen avsender, bare en mor med en litt sprø idè; hun vil prøve å finne barnets far, som altså er ukjent. Hun og han havnet i samme seng fordi den danske mor en ensom kveld fikk det for seg at hun skulle forklare til en kar hva det danske ordet "hygge" kan bety.

Uskyldig? Javisst. Men du verden, for en støy den har skapt! Eksperter og politikere har kritisert og sagt fy skam, men også hurra. Aviser har bedrevet research på mor og barn. Avislesere har meldt inn for og imot. Og "far" har meldt seg.



Og Visit Denmark? På den ene siden ganske stolte over hva de har fått til. På den andre siden fulle av beklagelser, og lei seg for at noen ble støtt. Så lei seg at de faktisk har trukket tilbake filmen fra youtube. Som om det skulle bety noe.

Fra nå av vil den danske mor leve sitt eget liv på youtube. Vitsene vil bli grovere, parodiene sterkere, assosiasjonene til den danske hygge mer og mer perifere. Og ingen danske vil vifte med copyright og annen juss. Fritt vilt. I de sosiale medier er det tilnærmet umulig å "trekke tilbake" innhold, som om det skulle være et opplag med magasiner hos Narvesen.

Er dette nok en byggesten i en kommunikasjonsstrategi med vekt på frilynt romslighet og et omgjengelig dansk folkeferd? Eller er denne type "dristig" kommunikasjon direkte ødeleggende for bildet av Danmark?

Jeg er ikke sikker. Mest sannsynlig er det hverken det ene eller det andre. Det er bare nok en film som noen ler av, andre lar seg irritere over.

Men - innholdet lyver. Filmen er ikke autentisk. Det er fake. Og det ble avslørt. Og derfor heller jeg til at filmen aldri burde vært laget.

Hva mener dere? For eller i mot

4 kommentarer:

  1. He he, mulig det sier mest om mine egen moralske standard da jeg synes denne var bare morsom og søt... Men så den først etter at jeg visste at det var et stunt da. Hvis, så fremt, i fall jeg hadde tatt den seriøst hadde den nok ikke endret min oppfatning av Danmark eller danske piger.

    SvarSlett
  2. Det virker vel som at VisitDenmark for en gangs skyld "glemte" hva som skulle skje etter at oppmerksomheten hos mottakeren var vekket. For det er ikke tvil om at filmen har vekket mye oppmerksomhet på kort tid. Om VisitDenmark hadde klart å utnytte denne oppmerksomheten positiv hadde de gjennomført en svært vellykket viral-kampanje. Slik det ble nå, så ble det heller en flopp

    SvarSlett
  3. Lo godt når jeg leste saken! Dorte K. og Co skal ha pluss for kreativitet! Debatten som gikk på Dagbladet var også morsom lesning.... Beviser igjen at vinnerne på You Tube er de som "sjokkerer".
    - Heidi Sørvig.(Kommentaren ble opprinnelig lagt inn på facebook)

    SvarSlett
  4. Litt på siden; men kommer nettopp tilbake etter tur i DK. Det som er spennende er at det har skapt en flom av leserinnlegg i danske aviser i forhold til danske pigers moral/ikke-moral. Lest et innlegg i JyllandsPosten som mente at det var flott at Danmark fremdeles er et land hvor det er lov til å ha sex med hvem man vil, og at det er lov å få barn utenfor ekteskap - og at det er lov å ta ansvar og søke etter barnefaren. Rett og slett et land hvor ytringsfrihet og kvinnerett fremdeles står sterkt. Best av alt: innlegget var skrevet av en mann :)

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!