fredag 25. september 2009

Ikke så dristig og dansk likevel

For en liten stund siden skrev jeg om Visit Denmark sin youtube-distribuerte film "Danish mother seeking father..." Den lagde litt oppstyr, og fikk både tilhengere og motstandere. Filmen hadde ingen avsender eller markører som fortalte at dette var en reklamefilm. Kun en god tolkning av teksten kunne "avsløre" at Visit Denmark sto bak.

Les det opprinnelige innlegget her

Og historien fortsetter. Direktør i Visit Denmark sier opp sin stilling. Om det er en sammenheng eller ikke, det vet jeg ikke. Det forteller historien ikke noe om. MEN - se på filmen i mitt opprinnelige innlegg. Det vil si, filmen får du ikke se, bare en melding;

"This movie is no longer available due to a copyright claim from visitdenmark"

Altså; først publiserer VD en "hemmelig" film med et skjult budskap. Og gleder seg sikkert i begynnelsen over  enorme visningstall. Men så, når det ikke er så morsomt lenger, fjerner de filmen fra egen kanal. Så går de ut og vifter med åndsverkslover og kopirettigheter, og krever full stans i distribusjonen fra andre. Back to the 80`s.

Kan det være sant? Jeg håper jeg har misforstått ett eller annet her. Kanskje youtube-brukeren jeg har lenket til er av den forsiktige typen. Kanskje det ligger en helt annen historie bak alt sammen.

Kjære Visit Denmark! Jeg har alltid sett opp til dere som en av de flinkeste i NTO-klassen! Jeg trodde dere nok en gang viste oss andre vei, nå i det sosiale medielandskapet. Hvorfor i all verden gjør dere dette her? Copyright claims? Aktivt redusere distribusjonen på en reklamefilm? Full retrett?

Kan noen med innsikt gi lyd fra seg, værsåsnill.

2 kommentarer:

  1. Den har vel også fått sine konsekvenser: http://www.visitdenmark.com/danmark/da-dk/menu/danskturisme/nyheder/nyheder_vdk/adm-direktor-i-vdk-stopper.htm

    SvarSlett
  2. For ikke håpe at dette setter skrekk hos Per Arne & co. her i Norge når de/dere skal ut å markedsføre Norge i de sosiale mediene. Lærdommen er at en skal ikke "kødde" med kundene i de sosiale mediene uten at det er med et glimt i øye. Det synes som om det som ble gjort av våre Danske venner var over streken!

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!