onsdag 22. oktober 2008

Jack Trout om effektiv markedsføring

Jack Trout er en av de mer berømte superkonsulenter innenfor faget markedsføring, med en jevn strøm av bøker, foredrag og artikler. På amerikansk vis har han en ganske fantastisk evne til å forenkle der andre nyanserer, drøfter og veier for og imot. Og derfor når han ut til et stort publikum, selv om han kanskje ikke har så mange fans i de innerste akademiske sirkler.


American Marketing Association har sin egen "Marketing News Radio" Her har de et intervju med Trout. Innringere kommer med sine spørsmål. Intervjuet er delt inn i fire mp3-filer:

Del 1 forklarer bakgrunn for tittelen på boka, hva han mener med "det åpenbare", samt prinsipper for god differensiering.
Del 2 dreier seg blant annet om nye sosiale media. Han avslører at han er "neanderthaler" på dette feltet.
Del 3 handler om hvordan Trout angriper et konsulentoppdrag, med mer.
Del 4 innholder blant annet råd om hva en god markedfører bør fokusere på. Og så skryter han av Apple, og spesielt Steve Jobs.

Bokens kjerne? Se etter ditt produkts åpenbare differensierende idè. Ikke gjør det mer vanskelig enn nødvendig. Gå rett på sak.

Jack Trout er forresten glad i radio, og legger ut podcaster / lydfiler på sin egen hjemmeside. Trenger du en Trout-på-5-minutter, så er dette en god plass å starte.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!