mandag 27. oktober 2008

OECD om brukergenerert innhold

Kjenner du til OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development? En overnasjonal dagsrevy-favoritt, kanskje mest kjent for sine årlige levekårs- og utdanningsevalueringer. Norge er medlem, sammen med 30 andre demokratiske land. OECD`s avdeling for vitenskap, teknologi og industri publiserte i -07 en fascinerende rapport om hva deltakerbaserte nettsteder faktisk dreier seg om.

Forfatterne av rapporten tar for for seg utviklingen i brukergenerert innhold på nettet. De drøfter ulike konsekvenser av denne utviklingen, og skisserer potensielle og reelle endringer i bedrifters verdikjeder og forretningsmodeller. Skikkelig snadder.

Men hva er egentlig brukergenerert innhold? Hvilke karakteristika må være til stede for at vi skal kunne bruke denne betegnelsen?

Krav til publisering. Et prinsipielt første krav til brukergenerert innhold (BGI) er at det faktisk er publisert i en eller annen sammenheng. Publisering kan være på et åpent nettsted, eller det kan være i et lukket forum, forbeholdt en mindre gruppe. Tradisjonell epost og toveis-sanntidsmeldinger er ikke å anse som BGI. Det kan konverteres til dette bruk, for eksempel av en moderator/nettstedseier.

Krav om kreativ utøvelse. Et visst minstemål av kreativ anstrengelse må utøves av avsender for at vi skal kunne snakke om BGI. Det kan være snakk om genuin nyskaping, eller tilpasning og videreutvikling av eksistererende materiell / innhold. Den kreative utøvelsen kan gjerne være kollektiv, det vil si resultatet av flere menneskers arbeid. Å ta opp et TV-program, for så å legge det ut på nettet, er ikke å anse som BGI. Til det er den kreative innsats for liten.

Krav om amatørskap. Innholdet som produseres skal ikke være ordinær profesjonell utøvelse og rutine. Brukergenerert innhold oppstår som oftest utenfor - og på siden av - kommersiell forretningsvirksomhet. Motivene for bidrag er knyttet til lyst, prestisje, samtale, egenutvikling og sosial kontakt.

Denne siste egenskapen er konseptuelt interessant, ikke minst fordi vi ser en ganske tydelig utvikling hvor nettopp BGI knyttes opp mot kommersielle interesser. Se for eksempel innlegget om "Everywhere-magasinet". Etablererte medier og internettselskaper har forlengst omfavnet BGI-plattformer til forretningsmessige formål. Forventninger til gjenytelse fra den som produserer innhold vil øke.

Lyst til å lese hele rapporten? Jeg vil tro det er en gullgruve for markedsføringsstudenter og -forelesere som trenger litt faglig og teoretisk påfyll om temaet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!