torsdag 30. oktober 2008

Strategi for sosiale nettmedier

Noen her på nettet har en mening om det reisemål vi skal selge. De kan være mange, og de forteller hverandre om positive og negative opplevelser knyttet til vårt produkt.

Eller - nesten enda verre - ingen bryr seg om det reisemål vi representerer i det hele tatt. Tomt og dødt i grupperom og åpne nettverk. 

Reisemålselskaper og -bedrifter står foreløpig i startgropa når det gjelder å utarbeide strategier og handlingsplaner for å agere mot sosiale media. Dels fordi det er uklart hva sosiale media faktisk er, og hvilken effekt ulike tiltak vil ha. En annen årsak kan være at organisasjonene strukturelt ikke er innrettet mot denne type oppgaver, og derfor vegrer seg for å hoppe på toget i fart. 

Det er tre viktige elementer som må være på plass i et destinasjonsselskap dersom det vil bli en del av den sosiale arena: Tid, kunnskap og mot.

Tid: Det koster ikke mye i kroner og øre å delta i sosiale media, men det koster tid. Til å bidra, skape troverdighet, lytte til andre, systematisere kunnskap. Og skal nye oppgaver inn, må andre ut. 

Kunnskap: Nettbrukere deler kunnskap og underholder hverandre på mange nettsteder, og på flere plattformer. Det kreves kunnskap for å starte en dialog. Det er fort gjort å feile, og mange ganger må en starte fra nytt. 

Mot:  Troverdighet er et nøkkeord i sosiale media. Og troverdighet bygger vi opp ved å være ærlige, være oss selv, på godt og vondt. Vi kan godt reklamere for et sted. Men da skal vi si at det er det vi gjør, og forklare hvorfor. Og så skal vi tåle at noen gir oss svar på tiltale.

Mange sosial nettsteder / tjenester har engelsk som førstespråk. Det er også en slags mental barriere som skal overvinnes for mange.

Slideserien nedenfor gir en god begrunnelse for hvorfor bedrifter bør sette opp en strategi for å være til stede i sosiale nettmedier. På slutten er det også en serie med praktiske tips til dem som ønsker å komme i gang. 



View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: social media)

Slideshare.net er forresten et stjerneeksempel på en sosial nettjeneste. Personer og institusjoner laster opp presentasjoner, for eksempel PowerPoint eller Impress. En fantastisk mulighet til å spre budskap. Jeg er ennå ikke representert her. Er du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!