onsdag 12. november 2008

Reiseruter og geotagging



Denne snutten fant jeg på flickr. Brukeren radiopato har brukt 12 timer av sitt liv på å legge inn sin egen rundreise i Norge på Google Earth. Han har klippet og limt, funnet musikk, forsket i Earth, og lagt ut resultatet for alle.

I tillegg beskriver han på sin egen side i detalj avstander og kilometer mellom hvert reisemål på turen.

Det finnes sikkert tusenvis av eksempler på hvordan ulike brukere benytter kart eller andre geografiske verktøy for å formidle reiseopplevelser. De fleste større sosiale nettstedene med reiserelatert innhold har en eller annen form for kartløsning, hvor brukere kan legge inn reiseruter, beskrive høydepunkter underveis, eller andre ting.

Geotagging er etterhvert blitt ganske vanlig. Når en bruker legger ut bilder eller videosnutter på sosiale nettsteder, har han eller hun muligheter til å angi stedet hvor bildet /snutten er tatt. På populære reisemål kan det ligge hundrevis av bilder.


For reisemålselskaper betyr dette minst to ting:
  • Det ligger et enormt potensiale i å legge ut bilder eller snutter fra de reisemål en representerer. Vi kan selv bidra til å forsterke den visuelle opplevelsen som brukere får av et reisemål.
  • Ved å studere hva andre har lagt ut om våre respektive reisemål, kan vi lære mye om hva gjester og besøkende faktisk fokuserer på, hva de legger merke til og lar seg begeiseistre av. Eller - i den andre enden av skalaen - hva de ikke liker.

Autoriserte reiselivswebber blir et supplement, eller i beste fall et korrektiv, til denne flommen av visuelle inntrykk som ligger der ute, søkbar for alle. Det er en stor utfordring for destinasjons- og regionselskaper å definere sin plass i dette bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!