tirsdag 9. desember 2008

Om kundemakt og markedsføring


Ryddet litt i notater og bokmerker i dag, og kom over en sak som var blitt liggende urørt en stund. David Weinberger besøkte konferansen Motion 08 i Kristiansand i høst. Stor stas, naturligvis, og et lydhørt publikum. Weinberger er professor i filosofi, vitsemaker, og en viktig tenker innenfor web og teknologisk utvikling.

Grunnlaget for hans kjendisstatus innenfor web ble lagt med en bok. I 2001 publiserte han sammen med to andre medforfattere "The Cluetrain Manifesto" (for å illustrere hvor lenge det er siden; den ble også utgitt på 4 kassetter...).

Noen gang prøvd å finne ut av hva Cluetrain faktisk betyr? Ikke lett, det må kreativ oversetting og proff assistanse til. Selv da butter det i mot for det norske språk. Metaforen kretser rundt å tilegne seg viktig kunnskap, fort.

For å gjøre det hele litt høytidelig er boken skrevet som et manifest. 95 teser om hvordan markeder og kjøpergrupper totalt vil endre karakter, og om hva vi som markedsførere eventuelt kan gjøre med dèt. Da den kom ut skapte boken konstruktiv støy og faglig dialog om hverandre. Men man skulle tro at 8 internettår hadde gjort tankene gammeldagse, utdaterte og ubrukelige for praktisk handling i dag. Men så er det likevel ikke slik. I innledningen til manifestet står det:

"Nettverksmarkeder er i ferd med å selv-organisere seg raskere enn de selskapene som tradisjonelt sett har tjent dem. Takket være nettet blir markeder bedre informert, smartere, og mer krevende når det gjelder kvaliteter som de fleste forretningsorganisasjoner mangler."

Aktuelt så det holder, dette. Mens alt for mange av oss evaluerer, segmenterer og posisjonerer produkter og selskaper slik Kotler engang lærte oss, holder markedene på med sitt, helt på egen hånd. De organiserer seg på kryss og tvers av demografi, geografi og inntekt. De finner hverandre gjennom sosiale nettsteder. De snakker sammen, og har ofte kunnskap om det vi holder på med. Forutsatt at våre produkter er interessante nok til å ha en mening om, naturligvis.

Reiselivet burde være pionerer i å utforske nye muligheter som kommer i kjølvannet av en slik markedsbetrakning. Foreløpig er vi ikke helt der.

Hvis du klarer å overse den noe pompøse form som disse tesene er skrevet på, har du garantert nytte av å bruke en liten time eller to på å reflektere over hovedbudskapet i "the Cluetrain Manifesto". God lesning.

Jeg burde ha skrevet noe om hva Weinberger faktisk snakket om under Motion 08. Men det klarer jeg faktisk ikke.

1 kommentar:

  1. Det mr Weinberger snakket mye om var søkemotorene i særdeleshet og Google spesielt. Han dro sammenligningen med et bibliotek som mottok en ny bok - og hvor mange ulike kategoriseringer og arkivstikkord som måtte lages for å få full oversikt over denne boken. Uansett om man søker på innhold, tema, forfatter, tittel, forlag, bokbinder eller hva det nå skal være - så gjør altså søkemotorene dette på millisekunder for deg. Søkemotorene kan faktisk erstatte mange flotte portaler - gitt at informasjonen faktisk er webbifisert. Og det er jo spennende. Hvorfor i all verden bruke millioner på en portalutvikling når kunden eller søkeren bare kan gå inn på Google og finne det han eller hun søker.
    Spooky!

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!