onsdag 11. mars 2009

Noen inntrykk fra BIT Reiseliv brukerforum


Nå kom den igjen. Metaforen om at reisemålselskapene må "danse med kunden" for å forsvare sin plass i verdikjeden. Og også denne gangen var det Anna Pollock som framførte argumentet. Men til forskjell fra forrige gang, skjønner jeg nå sånn noenlunde hva hun mener. Vi må ut på dansegulvet.

Det har vært samling i Oslo. Destinasjonselskaper, medlemmer av NHO Reiseliv Destinasjoner, kunder av Tellus, samt andre inviterte kunne nyte godt av Pollocks kunnskaper, entusiasme, og visjonære overblikk. Andre foredragsholdere bidro med case, fakta og nyheter. Den største nyheten var nok - for mange i hvertfall - at TELLUS fusjonerer med Travel *), og dermed får vi både et innholds- og et bookingselskap. Nye utfordinger venter for oss som har andre bookingløsninger.

Men tilbake til Anna Pollock. Ordet "troverdighet" gikk igjen i hennes foredrag. I en verden med for mye informasjon, for mange valg og for lite tid, trenger vi noen vi kan stole på. Noen som har innsikt og oversikt, og som kan komme med råd og veiledning. Noen som kan hjelpe oss å velge.

Og turistkontorene bør være i stand til å ta denne rollen. Fordi disse organisasjonene sitter på årtier med oppsamlet kunnskap om lokale tilbud, de små perler, og det som skjer lokalt. Men da må de samme kontorene være til stede der samtalen foregår, på de sosiale nettstedene. Ikke bare en gang i mellom, men hele tiden.

Det nytter ikke å dirigere kunder lenger, oppe fra podiet. Vi må ut på dansegulvet - sammen.

Det er også på tide å rive ned det etterhvert kunstige skille mellom "e-marketing" og annen markedsføring. Som om det skulle være to forskjellige profesjoner. Det er det ikke. For oss destinasjonsfolk bør all markedsføring ha sin rot i en nettbasert virkelighet. For, som Pollock sa: "Det er så mange mennesker som er online nå, at vi omtrent kan slutte å bry oss om de andre".

Det er uvant, men sant. Og det blir ikke mindre spennende av den grunn.

Flickr foto: "The pack"

*Oppdatert 12/3: Travel Destination AS. Les mer om fusjonen her.

4 kommentarer:

  1. Eirik, du holdt selv et svært godt innlegg om tema blogging og lisensiering av informasjon. Imponerende omfang og hyppighet på bloggingen, noe denne raske denne raske rapporten fra destinasjonsforumet bekrefter. Vil for ordens skyld gjøre oppmerksom på at Tellus fusjonerer med Travel Destination AS og ikke Travel AS 

    Delen du nevner om at det vil bli ”nye utfordringer” for dem som har et annet bookingsystem enn Travel Destination, ble tatt opp som egen punkt av Tellus under presentasjonen av fusjonen. Det ble understreket at Tellus Destinator fremdeles vil være et selvstendig informasjonssystem, og at det er av største betydning å ivareta alle kundegruppers behov.

    SvarSlett
  2. Frode, takk for kommentar og presisering. Synd at vi ikke rakk å slå av en prat i går, dagen gikk fort.

    Det er helt riktig at TELLUS i sin presentasjon av fusjonen la vekt på at Destinator fremdeles vil være et selvstendig informasjonssystem. På kort sikt tror jeg derfor at det vil være "business as usual" i forhold til eksisterende kunder.

    Ser vi to - tre år frem i tid, vil denne fusjonen få stor betydning. Destinasjonsselskaper som benytter bookingtjenester fra andre leverandører vil måtte tenke grundig gjennom sin strategi.

    Det skal bli spennende å se hvordan TELLUS nå vil bruke sin unike markedsposisjon i Norge. Uansett, jeg ønsker det fusjonerte selskapet lykke til!

    SvarSlett
  3. Hei Eirik
    Hvem kan spå om fremtiden. 3 år er en evighet i denne verdenen. Hva tenkte du om blogging for 3 år siden? Jeg kan derfor ikke med sikkerhet spå om hvilken rolle tellUs vil ha om 3 år.

    Det jeg vet, er at tellUs "sitter på en gren" og den heter destinasjonsselskaper. Det ville være økonomisk selvmord å sage i den grenen. Det gjør vi dersom vi ikke legger til rette for, også på sikt, at destinasjonsselskapene fritt kan velge det bookingsystemet som er best egnet for deres behov.

    Vi har jobbet lenge i denne bransjen og vi har bygget sten for sten. Noe kompetanse har vi vel også overført. Nå står vi foran en ny stor og felles utfordring og det er å gjøre Norge bookbart.
    Det betyr i praksis at mange "grønne booking bøker" må skiftes ut med elektroniske systemer.

    Vi har kommet langt på vei i å samle Norge til ett "informasjonsrike" og ønsker nå å bidra til å gjøre Norge bookbart. At det skal skje gjennom ett bookingsystem har jeg liten tro på, men til syvende og sist så handler det om å få opp nok bookbar kapasitet og at de små aktørene skal få samme muligheter og vilkår som de store. Der tror jeg at Travel Destination systemet har noe for seg og at vi i tellUs kan bidra med både vår posisjon og kompetanse. I vår interaksjon med næringen vil booking også fra vår side nå bli et viktig element – kanskje det på sikt vil bidra til at flere ser behovet for å bli online bookbare.

    SvarSlett
  4. The Power of Slideshare!
    Bare en liten betraktning fra meg og takk for god presentasjon i går! I går kveld seint etter å ha kommet meg hjem fra Oslo la jeg ut presentasjonene fra Destinasjonsforum på Slideshare.net. Jeg tagget de med diverse mer eller minde relevante tagger, blant annet "Eirik Mykland" på ditt, og gjett hva som kommer heeeelt øverst når jeg søker Eirik Mykland på google i dag. Sjekk selv ;-) Det var døtte meg kjapt. Akkurat samme resultat med Katrine Mosfjeld etc. Hm, dette er jo et verktøy man bør utnytte på annet vis også da!!

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!