onsdag 26. august 2009

Rakk du det?


hurry!
Originally uploaded by ztephen
En sommer går fort. Gjester som skal ha sitt, familie og venner, gode stunder og aktiv lading av batteriene. Lever du av turister og veifarende, har du sannsynligvis hatt jobb til oppunder øra fra St. Hans og til omtrent nå.

Det er derfor jeg lurer på om du rakk det. Rakk å lage pakker. Som du kanskje husker, så utlovet Nærings- og Handelsdepartementet 600 000 kroner x 2 til bedrifter som greide å sette sammen noen ferdige høykvalitetspakker med opplevelser og overnatting og det hele. Utfordringen ble sendt ut i slutten av juni. I år.

Les om initiativet her.

Fristen gikk ut i går. Det har vært stille i innspurten, men jeg håper inderlig at mange små og mellomstore reiselivsbedrifter har funnet tid i mellom slagene til å jobbe frem gode, sammensatte opplevelser. Men skal jeg være ærlig, så tviler jeg. Det er jo i juli og tidlig august årsinntekten skal sikres. Mest sannsynlig er det de som er flinke fra før, med nettverk i orden, faste konsulenter og erfaring med offentlig samhandling som svarer på invitasjonen. De som trenger det minst. Eller - for å omformulere - de som har størst forutsetninger for å klare jobben på egen hånd.

Jeg tror ikke denne fristen er fast banket en gang. Kommer det gull og grønne pakketilbud inn etter tidsfristen, så kan det umulig være noe poeng i å nekte deltakelse. Forslagene skal jo bearbeides i hele høst. På den annen side er det vel irriterende for de som har rukket tidsfristen, å se at andre får bedre tidsforutsetninger til å gjøre en god jobb.

Men jeg er genuint interessert: Har noen levert inn spennende pakketilbud, som skal være med i konkurransen? Fortell om det, og la oss få være med i prosessen. Det er jo spennende, og ikke minst motiverende, for andre!

7 kommentarer:

  1. Jeg mener at dette er en av reiselivets store utfordringer - å klare å holde fokus b... Les meråde på det nære og daglige, samtidig som en skal engasjere seg i kampanjeutvikling og produktutvikling. Jeg mener å ha belegg for å si at det langsiktige ofte må vike for dagens oppgaver i egen bedrift. Og det er en kjempeutfordringen for hele reiselivet; hvordan organisere reiselivet på en måte som næringen kan slutte seg til og oppleve om verdiskapende. Innovasjon Norge gjør en veldig god merkevarejobb - men klarer vi å følge opp fordi vil ønsker produktutvikling eller fordi det er penger å hente?

    SvarSlett
  2. Jeg slår nok en gang et slag for samarbeid i næringen; vi har fremdeles mye å hente her. Det er veldig sannsynlig at de små og mellomstore bedrifter ikke kan finne ressurser til å gjøre produktutviklingsarbeid parallelt med høysesong og drift. Og det er godt mulig at mange ikke rakk å bearbeide sine gode ideer i tide til å rekke ministerens frister.

    Men hva om de små og de store samarbeider? Så sikrer man de spennende nisjeproduktene, sammen med kompetanse og erfaring inn i en prosjektorganisasjonen som skal bringe produktene til markedet. I denne sammenhengen er det nesten en forutsetning med samarbeid.

    Pakking og salg av nisjeprodukter/småskala er dyrt og vil ikke lønne seg på en liten destinasjon. Men med noen store aktører bak, vil man kunne gjøre dette, og i samarbeid vil man totalt kunne oppnå det volum man trenger for å lage lønnsom produktpakking også av de små aktører med spennende nisjeprodukter.

    Du spør om noen rakk statsrådens frist midt i høysesong. Jeg kan bekjentgjøre at iallefall ett prosjekt er inne. Små og store reisemål rundt Oslofjorden har samlet seg for å pakke- og markedsføre tilbud i region Oslofjorden. Denne gang IKKE på initiativ fra det største reisemålet, men med invitasjon til Oslo om å delta sammen med de øvrige reisemål i regionen. Vi takker våre gode naboer for et strålende initiativ. Sammen blir vi enda bedre. Så får vi se om staten vil bidra med kronasjer...

    SvarSlett
  3. En ting er å rekke det - noe annet er å ville det.. Det er mulig initiativet er godt, men legg merke til at det kom fra dep. og ikke fra næringen. Dessuten var det satt et tak på 600000,00 kr og det er ikke mye for et sånn prosjekt, men det gis kanskje oppfølgingsmidler hvis det går bra.
    Det blir spennende å se hva som kommer opp av prosjekter og om noen kjøper pakkene. Det er etterspørsel etter pakker, men ikke fra markedet. Etterspørselen kommer gjerne fra prosjektledere og andre synsere som syns det kunne vært kjekt å jobbe med.
    I min verden der jeg lever mellom kunder hver eneste dag opplever jeg lite spørsmål etter pakker, men stor etterspørsel etter informasjon.
    Den dagen det kommer en invitasjon til et prosjekt som skal lage informasjon som virker slik at reise- og opplevelseslystne kunder kan lage sine egen pakker, da blir jeg å finne blant de aktive, selv med meget kort søknadsfrist.
    Jeg og mine gode kollegaer i www.heritagehotels.no har ved godt dokumenterte markedsundersøkelser funnet ut det vi langt på vei viste fra før: Det er et stort gap mellom lysten til å reise for å oppleve kultur og historie og kunnskapen om hvor slike opplevelser finnes. Dette gapet er omtrent like stort blant nordmenn som blant utlendinger. Vi har tatt initiativ til et prosjekt som skal jobbe med dette, men myndighetene har til nå vist lite interesse.
    Vi trenger ikke pakker, de kan kundene lage selv. Vi trenger å fortelle dem om hvor de finner innholdet!

    SvarSlett
  4. Pakker er ikke det samme som predefinerte pakker. Pakker kan godt være dynamiske, og kunden kan med fordel pakke dem selv. Noen markeder foretrekker predefinerte - noen vil pakke alt selv.

    Vi vil bruke prosjektet til å la kundene få mulighet til å velge - og når de finner det de liker, skal det bli lett å kjøpe det. Dersom vi får prosjektet da :-)

    SvarSlett
  5. Her i Nærings- og handelsdepartementet kan vi med glede slå fast at svært mange søkere har rukket å melde seg på i konkurransen om å lage helhetlige pakketilbud til turister. Hele 50 prosjektsøknader hadde meldt seg innen utgangen av fristen 24. august. Vinnerne vil annonseres så snart som mulig!

    SvarSlett
  6. Spennende. Jeg gleder meg også til å se om det er noen kandidater fra Vest-Agder. Jeg hadde med meg "info i vesken" da jeg besøkte en rekke reiselivsbedrifter i slutten av juli. Problemet var jo den korte fristen, derfor er det gledelig at det likevel kom inn såpass mange søknader.

    SvarSlett
  7. Dette er spennende for næringen - og for departementet. Jeg gleder meg til å se ikke bare vinnerne, men også de andre prosjektene. Jeg håper alle kan bli offentliggjort for med så mange søknader må det være mer enn bare to gode! Her kan være mye å lære.
    Så blir det enda mer spennende å se hvor prosjektene står om et år. Det er først når resultater (les verdiskaping) kan måles at nytteverdien kommer til syne. La oss øsnke hverandre lykke til, både vinnerne, de andre som har søkt og vi som valgt noe annet.

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!