mandag 7. september 2009

Forventninger til et kick-off


Talking in Languages
Originally uploaded by zinjixmaggir
Du har sikkert opplevd det mange ganger. Seminar- eller møteleder starter sesjonen med følgende innledning: "Hva forventer du å sitte igjen med etter denne dagen?". Et klassisk triks for å få deltakere til å skjerpe seg. Og det virker.

Om et par dager skal jeg på Kick-off Reiselivsaktiviteter 2010. Innovasjon Norge er vertskap.

Innsalgssesongen er i gang. Et titalls prosjektansvarlige i Reiselivsavdelingen - eller hva de heter - skal de kommende uker lytte, foreslå, drøfte, forhandle og selge markedsføringstjenester til  og for det norske reiseliv. De har i realiteten startet for flere måneder siden, men avspark er altså nå.

Det er et stort apparat, og det rulles ut hvert år. Lurer på om de gruer eller gleder seg? Det er sikkert både opp- og nedturer i løpet av sesongen.

Men, forventninger. Om ikke annet enn for å skjerpe meg selv, her er mine forventninger til Kick-off 2010:

- Jeg vil overbevises om at Innovasjon Norge ligger et hestehode foran oss i sin tenkning. At de tar fremtidsrettede grep på vegne av norsk reiselivsnæring. Jeg vil se i praksis at Innovasjon Norge innehar norges høyeste kompetanse knyttet til markedsføring og reiseliv, og at all denne kunnskapen kanaliseres ut i innovative strategier. Jeg vil la meg imponere!

- Jeg vil se at millionene, spleiselagene og prosjektene drives under en felles visjon, en grunnleggende idè om hvordan norsk reiseliv skal utvikle seg. Og at det demonstreres evner til å legge opp strategier som støtter opp om denne idèen.

-Jeg forventer at Innovasjon Norge tar noen valg til beste for norsk reiselivsnæring, og ber deler av den om å følge opp, være med. Ikke bare fordi markedsføringskampanjer koster fletta, og noen må betale for kalaset, men fordi det tjener fellesskapet og helheten.

- Mer enn å diskutere antall sider i kataloger og priser på bannere, ønsker jeg å få kunnskap om hvordan vår del av kongeriket best kan posisjonere seg innenfor - og i tråd med - nasjonale og internasjonale markedsføringsstrategier. Vi kan godt være tålmodige, Rom ble ikke bygd innenfor en budsjettermin. Bare vi tror på planen, så henger vi med en stund.

Når - og hvis - Innovasjon Norge får demonstrert at Reiselivsaktiviteter 2010 fortjener tillit i kraft av troverdighet og kvalitet, da er jeg med. Nesten på hva som helst. Gitt at tiltakene henger sammen med de mål vi lokalt selv ønsker å styre etter, da.

Og den jobben, den må vi nesten ta ansvar for selv.

Andre forventninger?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!