fredag 27. november 2009

Destinasjoner og sosial kommunikasjon - et case

Hvordan kommer sosiale medier til å endre reiselivsportalene slik vi kjenner dem i dag? Tungt spørsmål. Derfor har jeg nesten gått rundt og gledet meg til å skrive om hva de sysler med i Oberstaufen, nær St. Gallen.




Dette er et bilde av et lite lenkepanel på et nettsted. Noen få knapper som fanger opp de viktigste premissene for å feriere på et gitt sted. Trykk på en av lenkene, og du havner på en bookingsite, et kart over partnere/bedrifter, bilder av regionen, videoer, venner eller twitterstrøm. Uansett hvor du går, så følger lenkepanelet med deg. Som gjest beveger du deg utenfor portalen, men er likevel hele tiden innenfor. Lenkepanelet kan plasseres hvor du ønsker.



Kom igjen, ta deg en titt. Og mens du klikker deg rundt, bruk et minutt eller to på å reflektere over hvordan hver enkelt kanal skaper merverdi for de andre, fordi hver kanal bærer ulik informasjon. Det ligger et "moderskip" av en portal bak denne siten også. "Plus" ser ut til å være en partnerbasert kampanjesite.

Jeg tror nettsteder som disse kommer til å rigges opp i ekspressfart, etter hvert som kunnskaper sosiale medier øker. Det blir legitimt for destinasjonsselskaper å avsette ressurser til "sosial" markedskommunikasjon (!), når kost/nytteforholdet så enkelt kan synliggjøres.

Jeg sier ikke at neste generasjon reiseportaler kommer til å se ut akkurat som Oberstaufen. Neida. Det er prinsippet om å sømløst kople sammen sosialt innhold, eget kommunikasjonsbudskap og nyttige funksjoner som er spennende her. Kreative designere og teknologer kommer garantert opp med et utall varianter.

Æres den som æres bør. Det var William Bakker som tipset om nettstedet.

Jeg øver meg på å skrive kort, og skal stoppe her. Men jeg vil gjerne høre deres reaksjoner på dette caset. Eller har dere noen andre gode dere vil dele?

4 kommentarer:

  1. Spennende og enkel måte å gjøre det på, og absolutt noe jeg skal ta med meg videre. Takk for tipset!

    SvarSlett
  2. Dette er kult! Når begynner vi??? Helt klart noe vi må få til på Sørlandet på både lokale reisemålswebber og fellesportalen - med en felles plan på når vi linker mot "egne lokale prosjekt" og når det er mest fornuftig og hensiktsmessig å linke til "felles prosjekt".....
    I'm in!

    SvarSlett
  3. Genialt! Enkelt å gjennomføre, lett for bruker og hvis hele regionen kan samles enkelt på den måten - sett i gang:)

    SvarSlett
  4. Snedig løsning, selv om lenkepanelet ikke var så lett å flytte på og la seg irriterende over innhold (i firefox for mac).

    Det er prinsipielt interessant dette, hvordan eksterne kommunikasjonsårer tiltar i viktighet. Selv tror jeg likevel den klassiske "homebase" fortsatt har livets rett, men da som et dashboard som i stor grad feeder fra ulike eksterne kilder, kombinert med booking (kassa-apparat) og en del statisk informasjon som krever lokalkunnskap. Hjemmesider blir et strategisk møtepunkt for ulike informasjonsressurser.

    Personlig mener jeg at den viktigste forutsetning for god samhandling på nett fremover blir en felles bakenforliggende semantisk struktur. I norsk sammenheng mener jeg vi trenger et felles nasjonalt referanesett av stedsnavn, kategoribegreper - koblet mot tilsvarende begreper på ulike språk - som kan trigge fritekstsøk mot eksterne datakilder, og filtrere utvalg fra diverse databaser. Slik kan vi autoservere kontekstuelt relevante pakker, informasjonsressurser, blogger og twittermeldinger til en kunde som utforsker en spesifikk aktivitet eller et område. Eller kanskje ikke?

    Det eneste som er sikkert er at det trengs mye høyttenkning fremover. Takk for alt du deler Eirik!

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!