onsdag 25. november 2009

Reiseliv i blogosfæren

Begrepet sosiale medier har festet seg. Bra. Sosiale medier betyr for veldig mange Facebook og Twitter. Det er ikke fullt så bra, hvis en har som målsetting å markedsføre et reisemål. Da trenger vi flere strenger å spille på.




Blogosfæren innenfor reiseliv byr på fantastiske ressurser for kreative destinasjoner. Blogger og blogging kan brukes til å

  • publisere egne historier,
  • kommentere, utdype og korrigere andre bloggeres fortellinger,
  • samle informasjon om hva turister legger vekt på (les min egen aha-opplevelse om dette),
  • studere turisters reiseruter, hva de liker og misliker,
  • analysere hva slags motiver som fotograferes eller filmes.

Det finnes mange forskjellige typer blogger og skribenter i kategori reiseliv. Uansett format og næringsmessig tilknytning, så har reisebloggere det til felles at de har kunnskaper om de reisemål de skriver om, og de har vilje og evne til å formidle denne kunnskapen. Mange av dem leses i stort volum.

Som et grunnlag for å beslutte strategi for bloggaktivitet kan det være nyttig å ha en oversikt over forskjellige typer reiseblogger og -bloggere. Jeg har så langt funnet fire hovedkategorier:

  1. Selvstendige, frittstående blogger. Disse skrives gjerne av en eller flere personer, og publiseres ved hjelp av ferdige løsninger, for eksempel av Blogger eller Wordpress. Et eksempel på dette kan være vår egen sørlandsblogg, eller den langt mer berømte deliciousbaby.com (Denne har jeg skrevet om tidligere).

    Destinasjoner kan bygge opp en sidekanal til hovedportalen. Her kan historier som ikke passer på hovedportalen finne sin plass.

  2. Reiseblogger knyttet til bloggportaler, gjerne skrevet av reiseglade amatører, i form av "reisebrev". Publiseres for eksempel gjennom travelpod.com (kjempestor) eller travelblog.org (stor). Artikler kan da knyttes direkte til andre tjenester som nettstedene leverer.

    Det er i prinsippet ingenting i veien for at destinasjoner kan publisere på slike plattformer, men det krever stor åpenhet om avsenders intensjoner. Først og fremst er portalene gull verdt i markedsanalytisk arbeid.

  3. Reiseblogger som tilhører et kommersielt nettverk, og hvor bloggere ofte får betalt for å skrive om temaer de har spesiakunnskaper om. Gadling.com er et eksempel på dette (Høyeste score på Technorati"Travel"). Skrivere rekrutteres gjennom AOL Travel og Weblogsinc.com.

    Disse bloggene er mest verdt til markedanalytiske formål.

  4. Profesjonelle nettsteder eller mediehus med bloggende medarbeidere. Som for eksempel National Geographic. Vi vet de er betalt, men vi vet også at de er kunnskapsrike.

    Les og lær, hvis du er så heldig at noen av de store har funnet veien til deg. Og bruk kommentarmuligheten for alt den er verdt. En korreksjon / kommentar på NG kan være verdt mye mer enn om du skulle annonsert for store penger på samme plassen.
Jeg tror det er viktig å lete opp noen få blogger som beveger seg innenfor de målgrupper og markeder som samsvarer med de produkter en selv har å by på. Eller man kan følge spennende personer som har stor innflytelse og lesekrets.

Jeg er langt fra ferdig med dette temaet, har bare begynt å skrape i overflaten. Jeg vet at mange av dere som leser her kan mye, så bidra gjerne med kommentarer.

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Bra artikkel Eirik. Jeg har noen spørsmål som du kanskje vil svare på :)
    Jeg synes måten dere har lagt opp sørlandsbloggen på er spennende av flere årsaker.
    Den kan fungere som "indremedisin" slik at de som er engasjert rundt bloggen blir mer oppmerksom på egne kvaliteter, får et tettere og bedre samarbeid osv. og den kan ha en markedsføringsmessig effekt.
    Hvordan er erfaringene med sørlandsbloggen hvor det er flere redaktører, klarer man å oppnå eierskapen til bloggen, få til engasjement?
    Hvordan er besøkende til bloggen, er dere fornøyd? Har de besøkende stor geografisk spredning?

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!