fredag 6. november 2009

Hvem skal rette opp faktafeil om et reisemål?



Det tok meg under 30 sekunder å finne første feilen på Trip Advisor. Arendal Gamle Rådhus er plassert i Rådhusgata i Kristiansand, og ikke i gaten med samme navn i Arendal. (Jeg skal la den tunge lokale symbolikken rundt denne kartfeilen ligge i denne omgang. Følsomme greier....)

Noen, eller en automatisert databasefunksjon, har altså bommet. Ingen stor feil, jeg vil tro antall turister som påvirkes av dette er forsvinnende liten. Siden denne konkrete feilen ikke finnes i googlemaps, kan det se ut som om en feilskrevet adresse i Frommer`s har skylda.

Men det finnes feil over alt på nettet. Noen skriver om ditt og mitt reisemål, og langt fra alle er lokale eksperter. Små og store feil oppstår, sammen med misforståelser, feilstavinger, gale adresser og uriktige åpningstider.

Mye informasjon er i grenseland mellom riktig og galt. (Frommer`s sier for eksempel at attraksjonen Arendal Gamle Rådhus har gratis inngang og er åpen mellom 0900 og 1500. Forsåvidt riktig. Men likevel blir det helt galt. Huset er i dag et kontorbygg.)

Mitt tankekors er følgende: Hvem skal i fremtiden ta jobben med å rydde i informasjonsjungelen? Eller er det noen skal ta en slik jobb i det hele tatt? Det er ikke sikkert så mange har lyst. Det er en tilnærmet usynlig oppgave, den kan være svært tidkrevende, ingen i privat sektor vil antageligvis betale for å utføre oppgaven, og den har en lite målbar innflytelse på turiststrømmer. De som tar på seg jobben, må regne med at noen før eller siden spør om prioriteringen er riktig.

Jeg vil likevel tro mange er enige om at det er en viktig jobb å bedrive feilretting på destinasjoners vegne. For at en slik jobb skal kunne gjøres må noen få oppgaven, og ressursene til å utføre den bra. Den må defineres, få et navn, og settes i stillingsinstrukser.

Tradisjonelt har det vært de lokale turistkontorene som har hatt et slikt ansvar. Medarbeiderne sitter på den kunnskapen som er nødvendig for faktisk å kunne bedrive korrektur på destinasjonens vegne. Mange av turistkontorene er nå under et stort press. De skal levere resultater, være synlige i verdikjeden, skape trafikk for reiselivsnæringen. Deliver or die. Synlige arbeidsoppgaver må derfor prioriteres framfor usynlige.

Jeg vil slå et slag for de tradisjonelle turistkontorene. Deres spisskompetanse har alltid vært å formidle informasjon om reisemålenes kvaliteter. Mange av dem er faktaleverandører, mer enn proaktive selgere. Jeg synes vi skal la dem får være det også i fremtiden. Blant annet fordi vi trenger noen som tar eierskap til den store oppgaven det er å bedrive korrektur i sosiale medier - på reisemålenes vegne.

Noen som har gode eksempler på turistkontorer som er gode på dette området? Fortell, løft dem fram!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!