torsdag 6. november 2008

Et kursopplegg som treffer


bulls eye
Originally uploaded by dgzgomoo2

Det er mange som snakker om behovet for kompetanseheving i reiselivet. Både offentlig og privat sektor utvikler kurs, konferanser, elæringspakker og undervisningsopplegg rettet mot reiselivsnæringen. Og takk for det. Det kan aldri bli for mye av det gode, og det er opp til den enkelte reiselivsaktør selv å bestemme hva slags type kunnskap som trengs for å drive frem positive resultater.

Men det er lett å bomme for den som vil shoppe kunnskap. Fort gjort å melde seg på et kostbart kurs eller en foredragserie som ikke holder hva tittelen lover. Mange kurs eller konferanser blir ofte generelle, for ovenifra-og-ned, for teoretiske. Avstanden til bedrifters egne kasseapparater blir lang.

Kursopplegget "Pakking, salg og distribusjon av reiselivstjenester" er et hederlig unntak. Produsert av Innovasjon Norge, levert av Børre Berglund og Svein Askekjær. Jeg var heldig deltaker i Lillesand i denne uka, og har sjelden vært med på en kursleveranse som så godt treffer det publikum den er rettet mot; små og mellomstore bedrifter i reiselivsnæringen. For anledningen spisset mot agderfylkene.

Vi var omtrent 50 personer fra det sørlandske reiseliv som i løpet av to snaue dagsverk - og en middagskveld - fikk faglig påfyll om noen av de kanskje viktigste suksesskriteriene for å drive småskala reiseliv:

Turister kjøper en sammensatt reiseopplevelse. Enten setter de den sammen selv, eller noen andre gjør det for dem, og tjener noen kroner på det. Norsk reiseliv kritiseres for at det er for få tilrettelagte og sammensatte reiselivsprodukter, og at vi derfor er vanskelig tilgjengelige i markedet. Sørlandet er ikke noe unntak. Ferdige reisepakker klare for salg i en etablert distribusjonskanal er bokstavelig talt sjelden vare.

Det er èn grunn til at ferdig pakkede produkter så sjelden finner veien ut i distribusjonskanalene; vi kan for lite om håndverket, om lover og regler, om muligheter og fallgruver, om nettopriser og prosentpåslag.

Kursansvarlige tar disse problemstillingene på alvor. De har tilstrekkelig med kremmerblod i årene til å forstå den enkelte bedrift sin utgangsposisjon, og nok erfaring til å fargelegge leveransen med suksesser og flauser. Både egne og andres. En god porsjon selvironi er også med på å minske avstanden mellom kursholdere og deltakere. Gjennom gruppeoppgaver, samtaler og foredrag får kursdeltakere selv inspirasjon til å gå i gang med sørlandsk samarbeid og felles produktutvikling. 

Et nytt, konstruktivt nettverk er etablert. Grunnlaget for kontinuerlig samarbeid er lagt, og det er opp til hver enkelt bedriftseier å benytte seg av mulighetene som nå ligger der. Innovasjon Norge signaliserer at de vil følge opp. Flott.

Innovasjon Norge har også ambisjoner om å ta "Pakking, salg og distribusjon" med ut på veien. Derfor: Skulle dette undervisningsopplegget noengang komme til et kursrom nær deg, hiv deg på. Det er vel anvendte timer, dersom du er i målgruppen. Og det er du vel, hvis du leser ennå.

Les mer om kurset her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!