torsdag 10. desember 2009

Bilder: Google og Creative Commons

Jeg fikk et tips i dag, som jeg har lyst til å dele med dere, sånn i farta. Det kan godt hende jeg burde visst om dette for lengst, men det gjorde jeg altså ikke:




@toddlucier forteller at google bildesøk inneholder muligheter for å søke etter bilder med ulike brukerlisenser. Det er altså ikke nødvendig å gå innom for eksempel flickr for å lete etter bilder som kan brukes til et spesifikt formål. Funksjonen ligger under "advanced search", funksjon "Usage rights".

Her kan vi velge hva slags bilder søkemotoren skal lete etter; bilder uten filter, eller bilder som er merket med ulike typer av begrensinger.

Disse lisenstypene bygger på Creative Commons-lisenser. Dette systemet bidrar til at både bruker og utgiver får en felles plattform for å forstå bruksrettigheter knyttet til det enkelte bilde.

Søket som kommer opp begrenser seg altså ikke til bare èn sosial plattform. Mange kilder leverer til resultatlisten. Det kan være picasaweb, wikipedia, wikimedia commons, og så videre. Og - så langt jeg kan skjønne - søket leverer både på ulike elementer som tittel, kartreferanser, tagger og kommentarfelter.

Det er så bra!

Hvis du ikke er helt fortrolig med CC-lisenser og bruksmuligheter, så har jeg skrevet om dette tidligere:

Retten til eget ansikt. (25/8-08)

Bildebruk og kopirettigheter - Creative Commons (23/8-08)

Lisenstyper i Creative Commons (14-11-08)

Du finner mer under CC-etiketten til venstre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!