onsdag 29. juli 2009

En liten flickr-historie om Sørlandsexpressen


Hvordan henter google bilder fra flickr? Hvis en finner ut av dèt, finner en samtidig en nøkkel til å bruke flickr som støttekanal i kampanjer og markedsføring. Her er et lite undringscase:

For en stund siden hadde jeg behov for et bilde av Sørlandsekspressen. Bussen. Og fordi det ble mye fram-og-tilbake med selskapet for å få et bilde fra dem med rettigheter på plass, ble det til at jeg kjørte til nærmeste bussholdeplass, og tok bilder selv. Ikke akkurat noen fotografiske mesterverk, men gode nok til mitt nettbruk.

Siden andre også kan ha behov for et bilde av en buss, lastet jeg opp to bilder på flickr. CC-lisens, værsågod forsyn eder. Bildene fikk like titler og felles tagger.

Tittelen ble feil. "Ekspressen" ble skrevet med "x". Det er ca 130 nettsteder med samme skrivemåte.

Nå er det også en del potensielle busskunder som tydeligvis foretrekker x-varianten. Så det blir en del oppslag, nok til at jeg skrev inn en forsøksvis hyggelig "du hadde vel tenkt deg ett annet sted"-melding på flickr-bildet.

Men altså, til poenget: Det er kun det ene bildet som får trafikk! Bilde A topper resultatlista hver gang noen googler Sørlandsekpressen med "x", og er blant de 10 mest populære bildene på flickr-kontoen. Bilde B er usynlig i google, og har så godt som ingen oppslag. (Begge er forøvrig usynlige i bing).

Det sitter sikkert en SEO-ekspert som leser nå, og har svaret på dette for meg smått pussige fenomenet. Kan vedkommende være så grei å legge fra seg en kommentar? Så lærer vi litt, alle sammen.

Jeg har forresten en plan: Om noen dager forandrer jeg navnet på bilde B. Skriver tittelen riktig, og tagger med "ks". Så kan de konkurrere i hvert sitt søkesegment. Rene forskningen. Jeg bør få stipend....

3 kommentarer:

  1. Hei Eirik
    Bare en teori: Kan det være fordi du har lenket bilde A til visitsorlandet.com, ved å bruke bildet så snedig i EpiServer? Lenker genererer høyere ranking, er ikke det så?

    AK i ferie

    SvarSlett
  2. Har du tenkt på at i Sørlandsexpressen får du både ordet "sex" og "sexpress"?

    Kan det ha noe med saken å gjøre :)

    SvarSlett
  3. Tror det er pga Google anser bilde B for å være "duplicate content": de har nesten identisk innhold (html title, tags), mens bilde A har en kommentar og utlenker.

    Dersom du skifter tittel på bilde B vil jeg tro Google plukker opp siden etter hvert.

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!