mandag 6. oktober 2008

Sekunder som teller


Time Machine Clockwork
Originally uploaded by Pierre J.

La oss for eksempel si at jobben dreier seg om å legge til rette for gode brukeropplevelser på nettet. Vi har som kjent noen ytterst få sekunder på oss for å fange nettsurferens oppmerksomhet, når han eller hun stikker innom vår side. 

Så det gjelder å kutte bort daukjøttet.  Eric Reiss leverer spennende bidrag med sine "webdogmer", en liste med retningslinjer for god webutvikling. Disse ble sist presentert på "Webdagene 2008".

Men når nesten alt er fjernet, hva skal stå igjen? Jeg havner med ujevne mellomrom tilbake til en bloggpost skrevet av Todd Lucier, en reiselivsmarkedsfører fra Canada. Han har mange jern i ilden, skriver kort og konsist, og kommer med gode innspill. 

Rett på sak: Husker du tre grunnregler for god webdesign, er mye gjort. Fokusèr på

1) En klar headline. Kall det hva du vil; kundeløfte, unikt salgspoeng, overskrift, mission statement. Men få frem hva du egentlig vil, hva nettstedet dreier seg om, og hvorfor du mener nettbrukeren bør bruke verdifull tid på siden din. 

2) Invitèr til handling. Etter få sekunder spør nettbrukeren seg selv om hva som kan gjøres på det aktuelle nettsted. Så sett i gang, fortell dem hvilke tjenester som kan utføres, hvilke behov som kan dekkes.

3) Et flott bilde. Bilder skaper drømmer, forteller historier og lar fantasien fortsette der pixlene stopper. Det er noen enkle retningslinjer som kan styre valg av motiv: Bruk av modeller, lokalisering, spor av handling og aktiviteter, og valg av stemning. Disse må henge sammen med øvrig innhold.

Det er faktisk en tankevekkende øvelse å ta en snarsurf på norske reisenettsteder, og betrakte dem i lys av ovenstående momenter. Gjør det selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!