tirsdag 7. oktober 2008

Erfaringer fra et wiki-forsøk

Jeg trodde det var en god idè. Da vi satte i gang arbeidet med å utvikle en ny felles reiselivsweb for landsdelen, var jeg sikker på at mange ville ha meninger om alt fra design, målgrupper, innhold, funksjonalitet og finansiering. Så jeg rigget opp en wiki, med basis i wetpaint.
Ikke helt stødig på hva en wiki er? Kjør snutt. Ingen forklarer det bedre enn folka bak The Common Craft Show:


Vel. Mitt lille wiki-forsøk gikk ikke helt etter planen. Den store dialogen uteble. Wiki`n tørket ut, av mangel på næring. Og jeg ble noen erfaringer rikere, som kanskje andre kan dra nytte av:

1) Vær krystallklar på hva du forventer av inviterte medlemmer. Legg vekt på hva de selv får igjen ved å delta. Folk gidder ikke å bruke tid på å gjette seg frem til hvorfor de er invitert, og hvorfor de skal bidra.

2) Tenk svært nøye gjennom sidestrukturen på en wiki. Bruk få undersider.

3) Finn en norsk wiki-leverandør (finnes de?), hvis medlemmene kun er norske. I verste fall kastes epost-invitasjonene i søppelkassa, fordi de oppfattes som spam.

4) Det er veldig stor forskjell på å komme med et innlegg i et møte, i forhold til å bidra skriftlig på et nettsted. Problemstillingen som tas opp i wiki`n må ta høyde for dette.

5) Hold wiki`n åpen, hvis temaet tillater det. Brukernavn / passord lager en effektiv barriere for å delta. Hvis hovedpoenget med wiki`n først og fremst er å informere, så send en vanlig epost.
Noen andre erfaringer eller tips?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!