tirsdag 27. oktober 2009

Snart slutt for tradisjonelle reisemålswebber. Moroa har begynt.



Det sitter 50 topp-markedsførere fra europeiske DMO`er på en konferanse. Foredragsholderen spør: Tror dere at det vil finnes tradisjonelle destinasjonswebber om 10 år? Ikke èn sjel rekker opp handa.

La gå at de var pumpa fulle av godord om sosiale mediers fortreffeligheter hele dagen, og nok var litt revet med. La oss også legge inn litt slark på forståelsen av selve begrepet "tradisjonell reiselivsweb".

Likevel. En avsenderstyrt, geografisk avgrenset enveiskanal med turistinformasjon, båret frem av lokale destinasjonsselskaper vil snart ikke finnes mer. Ikke et fnugg av tvil. Det er snart slutt.

"Perhaps google will be our future boss" tvittret @IsabelMosk under den samme konferansen. "Hvis noen skal ta over for oss, så håper jeg det er Google" svarte @wilhelmus. Vel. Det er vel akkurat det Google gjør.

Det er nesten blitt en vane, dette her. Mens vi holder konferanser for hverandre for å forsøke å trekke noen lange linjer, forandrer gigant-nettselskapene vår hverdag i løpet av ettermiddagen. Litt hver dag. Vi er på konstant etterskudd.

Det er flere årsaker til at destinasjonswebber forsvinner i sin nåværende form. For det første produserer kundene de samme historiene vi har på lager. Og mange av dem gjør det med større innlevelse enn oss i næringen.

For det andre henter sosiale nettverk råstoffet fra primærkilden. Dette er veldig tydelig på blogger og microblogger. Hvis en skal refere til en opplevelse eller historie, så  hentes den originale kilden. Destinasjonswebber baseres på å formidle andres informasjon. Vi er ofte kopister. Det fungerte greit før, fordi vi satt nesten alene på distribusjonen. Det gjør vi ikke lenger.

Men - kanskje det viktigste av alt - søkemotorene har teknologi for å søke i dybden i sosiale medier. Og de får lov til å gjøre det. Historier og opplevelser formidlet gjennom for eksempel tripadvisor finnes like lett som om den var publisert på en destinasjonswebb. Vi er nesten i veien!

Ta et søk på en hvilken som helst overnattingsbedrift på Google. For eksempel Skagen Hotel i Stavanger.

Dere har sett slike søkelister en million ganger. Googlemaps kommer øverst. Nesten alltid øverst, når en spør om en bedrift. Og under; vurderinger. Hotellet har 56 av dem. Fra folk som har en mening. Fra Frommer`s. TripAdvisor. hotels.com. booking.com. Visitstavanger.com har èn stemme, på like fot med alle andre. Bildene kommer fra panoramio (google earth) eller andre åpne kilder.

I venstre meny ligger bloggstoff, videoer, diskusjonsfora. Og i følge Google selv eksperimenterer de mye med hvordan sosiale nettverk kan knyttes sammen i tematiske clustre og "sosiale søk". De er sannsynligvis bare så vidt begynt.

Slutt om 10 år? Om tre til fire år kommer vi til å smile av dette blogginnlegget. At dette var et tema å snakke om, liksom.

Så moroa er egentlig begynt. Hva skal destinasjonsselskapene være, når vi ikke lenger er distributører av andres informasjon?

10 kommentarer:

  1. Noe å ta på alvor - det er helt sikkert! Om du ikke har sett denne lille youtube saken - så får det deg ihvertfall til å smile: http://www.youtube.com/watch?v=x96KP1wfbpY&feature=related

    SvarSlett
  2. Dette er spennende. Vi ligger alltid i etterkant av utviklingen, og vi ler allerede av det som var innovative webber for 5 år siden.

    SvarSlett
  3. Den eneste muligheten for destinasjonsportaler ligger i å sørge for at "besøkende" kan booke direkte inn i tilhørende/annonserende bedrifters booking: online og med oppdaterte beleggsoversikter. Det nytter ikke med løsninger som baserer seg på allotment, a-la Skattejakt i dag. Algoritmen som behøves for en sømløs integrasjon regner jeg med at den enkelte leverandør av aktuel lokalt bookingsystem vil bekoste, mot en lisensfee fra den enkelte bedrift som ønsker denne integrasjon.
    Så Visit Sørlandet bookin: sett igang!

    SvarSlett
  4. Dette gjelder jo ikke bare reiselivsportaler. Google kan gi deg de elektroniske dokumenter eller historier du vil - vår rolle må bli å få de så høyt på listen som mulig.
    Sven har absolutt et poeng. Bookbarhet direkte fra en nettside er viktig. Og det må være real-time. Det er neste steg i prosessen. ;o)

    SvarSlett
  5. Vi er vel fremdeles der at alle har litt rett. Det vil skje forandring, Google vil levere brukerhistorier, destinasjonen må levere booking og i tillegg tror jeg - fakta. Det tror jeg fremdeles vil være etterspurt om 10 år, og derforskal vi kanskje ikke ta livet av destinasjonswebben ennå? :-)

    SvarSlett
  6. Godt innlegg, med gode poenger!

    Hvor og hvordan informasjon presenteres vil alltid forandre seg, sannsynligvis raskere og raskere. Destinasjonsselskapene har definitivt en rolle å spille, men da mer som kompetansebanker og tilretteleggere. Kunnskap er alt, alt annet er bare måter å formidle på.

    SvarSlett
  7. Godt innlegg Eirik. Har sammen med Bodil Sandøy holdt kurs i sosiale medier for reiseliv og eventbransjen i Skien idag,og den problemstillingene som du trekker frem ble diskutert. Kanskje det blir viktigere å ha noen som koordinerer det å bli presentert bra på steder som Youtube og Tripadvisor enn å holde destinasjonens webside ajour. Enig med Sverre at kunnskapen er viktig! DMO'ene "has no given right to exist" som en klok sjel sa engang. DMO'ene må skape merverdi med egen webside og prioritere i forhold til andre kanaler. Jeg tror også at DMO'ene i større grad må være på ballen, men det fordre også at lederne og styrene(som vel ofte består av ledere i reiselivsbedrifter?) tar til seg kunnskap om sosiale medier og nye kanaler. Hva DMO'ene skal gjøre det bestemmer vel disse eierne, så da for vi håpe at de vil ta til seg den kunnskapen som trengs for å lage gode strategier!

    SvarSlett
  8. OK Elisabeth. Jeg gir opp :-) Hva betyr DPO? Ingen hjelp i oppslagsverk heller. http://acronyms.thefreedictionary.com/DPO
    Der er riktignok noen gode forslag: Diplomatic Post Office. Disaster Preparedness Office. Data Path Optimizer.......

    SvarSlett
  9. Destination Product Organizations:) Bare fant på det jeg!

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!