fredag 9. oktober 2009

Om overnattingsstatistikk og kvalitetssikring


Jeg har nettopp brukt en dag til av mitt liv med å lete etter en logisk forklaring på et underlig tall i en kolonne. Det er ikke favoritt-sporten min, for å si det sånn.

Sånn omlag en gang i måneden sitter halve reiselivs-Norge og venter på "tallene fra SSB". I denne sammenhengen betyr det overnattingsstatistikken for hotell eller camping / hyttegrender.

En må lese fort, journalister og mediefolk er kjappe i vendinga. Har kommunen / regionen en representerer tilsynelatende gått på en smell, må en kunne ha svarene på rede hånd om hvorfor. Før dagen er over er pressemeldinger skrevet og konklusjoner spikret. Syndebukker - dersom dèt finnes - har måttet forsvare seg og sitt. På den andre siden, plusstall bejubles.

Gang etter gang har jeg i årenes løp latt meg frustrere av dansen rundt overnattingsstatistikken. Det er flere grunner til det:

For det første er selve datagrunnlaget nå og da beheftet med rene feil. Det er mye som kan gå galt mellom resepsjonsdisken og SSB-publiseringa. Når statistikken brekkes ned til kommunenivå oppdages de lettere.

For det andre er det ofte konkrete hendelser som påvirker resultatet for den enkelte måned. For eksempel et stengt hotell,  eller en omklassifisering hos SSB. Bedrifter som faller utenfor pliktlevering, et arrangement som ikke er mer, en oversvømmelse på et campingareal.

For det tredje er det kun den kommersielle delen av turismen som måles. I noen regioner - som for eksempel på Sørlandet - er det langt flere ikke-kommersielle overnattinger. Måling av kommersiell trafikk trenger derfor ikke å si noe om gjestevolum i en region i det hele tatt.

Poenget mitt er: Dersom denne statistikken faktisk skal brukes til noe vettugt, så må vi kunne både stole på innhold, og samtidig få grunnlag for å tolke materialet.

Her har det lokale destinasjonsnivået / turistkontorene en stor og viktig oppgave, som i varierende grad utføres i dag. Noen er svært flinke, og samarbeider tett med bedrifter om kvalitetssikring og fortolkning. Andre er ikke på banen i det hele tatt.

Jeg drømmer om at alle lokale reisemålsorganisasjoner en dag får til følgende informasjonsflyt:

  1. Bedrifter og organisasjoner samarbeider kontinuerlig om å kvalitetssikre overnattingstall, og registrerer hendelser som påvirker tallene.
  2. Når skjemaer sendes inn til SSB, sitter samtidig reisemålsorganisasjonen med en statusrapport som beskriver særlige hendelser som har påvirket resultatet i måneden som gikk.
  3. Denne rapporten sendes ut til alle som har interesse av å lese. Presse inkludert.
  4. Kapasitetsendringer og omklassifiseringer kommer tydelig fram når SSB publiserer tallene.
Tas arbeidet med kvalitetsheving seriøst, får vi et bedre grunnlag for utvikle et spennende reiseliv. Derfor denne oppfordringen til lokale organisasjoner som ikke er involvert i dag: Ta eierskap til oppgaven! Dere er best skikket, og deres innsats vil verdsettes av mange.

Er det noen som kan komme med et beste-praksis case?  Hadde vært moro å høre fra et turistkontor eller destinasjonsselskap som får dette til?

5 kommentarer:

  1. Her toucher du inn på noe som virkelig er "brennhett"... Dette er kjempeviktig - men samtidig en oppgave som gjerne drukner litt i det daglige arbeidet ved lokale kontor, mitt inkludert! Jeg har tatt en skikkelig runde nå i høst, etter at jeg fikk tall som viste at rundt 12 000 bobil gjestedøgn plutselig var "forsvunnet" fra vår beskjedne campingstatistikk i juli. I vår lille verden er dette en del døgn, for å si det sånn. Og jeg synes det var underlig at ingen bedrifter hadde ringt og klaget sin nød til meg om hvor elendig juli måned hadde vært. Tvert imot - alle virket salig godt fornøyde. Etter mye frem og tilbake viste det seg at en av bedriftene ikke hadde rapporter inn tall i år, de hadde "vært heldige og sluppet unna"! Men siden jeg hadde tatt kontakt med SSB for å finne feilkilden måtte de nå plutselig "nødt" til å være med igjen i 2011.... Det forteller meg at små/mellomstore bedrifter har et nokså ambivalent forhold til viktigheten av å rapportere inn tall. Vi har altså en kjempejobb å gjøre! Holdninger, synliggjøring etc.etc.etc....

    Jeg skal sende link til dette innlegget til kollegiet - en jobb for vertskapsforumet!

    SvarSlett
  2. Informasjonsflyt er et område jeg har jobbet mye med i årenes løp og denne problemstillingen har jeg tenkt på flere ganger.

    Heidi påpeker et viktig poeng. Mange vil helst slippe arbeidet med å rapportere. Som med mye annet så kunne det derfor være fornuftig å automatisere rapporteringen av statistikk så mye som mulig.

    Det meste av den informasjonen som er nødvendig for statistikken blir notert i forbindelse med selve bookingen eller når gjesten sjekker inn. Det kan i alle fall med enkle grep utvides til å inkludere nødvendig informasjon. Siden vi i forbindelse med nasjonal booking allikevel må lage en rekke direktekoblinger med de fleste bookingsystemene så kunne det kanskje være en ide at man samtidig kunne hente ut de tallene som er nødvendig for statistikken. På den måten får man forenklet rapporteringen med det resultat at forutsigbarheten og kvaliteten ville bli langt bedre.

    SvarSlett
  3. SSB laget en egen statistikkmodul for bookingløsninger for flere år siden. Vi skal sjekke status,andre som er oppdatert?

    SvarSlett
  4. Bruk Visbook, da sendes statistikken automatisk!

    SvarSlett
  5. Et veldig godt poeng Eirik. En ganske stor feilkilde er det som bookes av hytter/selvhushold som ikke har pliktlevering av statistikk, dvs. de store utenlandske hytteformidlerne. Disse kan har et relatert høyt volum i Norge.

    Videre har man bruken av private hytter. Gjorde litt research rundt dette for en tid tilbake og ser at veksten, størrelse og ikke minst pris per kvadratmeter har vokst ganske mye de siste 5-6 årene. Ofte er liksom ikke dette viktig rent reiselivsmessig, men spør matbutikkene i Trysil når de har størst omsetning (sommeren). Thor Flognfeldt ved HiL har gjort noen ganske oppsiktsvekkende studier på Sjusjøen rundt dette.

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!