mandag 5. oktober 2009

En historie om youtube-telleren

Har du noen gang blitt tillagt et simpelt motiv for noe du har gjort i edel hensikt? For eksempel blitt beskyldt for å drive med epleslang, når du egentlig bare skulle rydde litt i trærne?

Her er en historie som til fulle beviser at ingenting slår learning-by-doing: Jeg plasserer den på egen tabbekvote, så slipper kanskje du å gjøre samme feilen i neste omgang. Litt morsomt er det også.

Jeg la ut filmen nedenfor på youtube. Mange av mine kolleger hadde lyst til å se den, og jeg inviterte villig vekk inn på kontoret. Gang etter gang startet jeg filmen fra min maskin.

Webutvikleren som hadde jobbet med nettilpasning foretok feilretting etter hvert som han eksperimenterte. Fra sin egen maskin, selvfølgelig. Altså, nok en gang mange oppslag fra samme bruker.

Telleverket på filmen tikket seg relativt hurtig opp til 304, og vi var fornøyd med responsen. Det hadde jo bare gått et par - tre dager.

Så var det slutt. Tellinga stoppet på 304. Jeg ventet i èn, to og tre uker. Det var full stopp. På "baksiden" (youtube Insight) kunne jeg se at det fremdeles kom ny trafikk. Den ble bare ikke vist.

Tid for full gransking. Og her er altså hva som sannsynligvis har skjedd: Youtube tviler på mine edle hensikter ved å vise filmen gjentatte ganger fra egen maskin. De mistenker meg for å ville drive opp trafikk til filmen, og dermed gjøre den tilsynelatende mer populær enn den egentlig er. Jeg (og kanskje et par tre andre lokale turistsjefer) har bedrevet gjentatt klikking på filmen. Derfor stopper telleverket på visningen. Det er straffen.

I flere uker har altså telleverket stått stille. Nå har filmen sonet ferdig, og er ute på prøve. Det småtikker litt i telleverket igjen. Jeg tør ikke nærme meg filmen fra egen maskin lenger.

For dere som er interessert i utdypning, søk etter "freeze" og "counter" på youtube. Det viser seg at jeg slett ikke er alene. Vi er mange som en eller annen gang har brent fingrene på entusiastiske repetisjoner. Og det foreligger ingen offisiell youtube / googleforklaring. Forklaringene baserer seg på "beste-gjetninger".

Når slår så dette "spam-filteret" inn? Hva er forholdstallet mellom egne og andres klikk? Har ikke peiling. Og jeg vil ikke forske for mye på det, heller! Men jeg kan ikke la være å bli imponert over teknologien som styrer slike mega-webber som youtube. Det er jo egentlig fenomenalt at det ligger inne filtre som hindrer enkel og rask listeklatring.

Andre med lignende erfaringer?

2 kommentarer:

  1. Hei, interessant å lese. Men det som urovekker meg er at du/dere tror at dere kan få masse hits ved å legge ut en 6:33 lang video. Jeg aner ikke hvordan youtube telleren fungerer, og om du må se hele filmen for å få en hit. Men som bruker av internett,som f.eks. en som skal ut å reise; Jeg ser på kartet, ja Risør der vil jeg ta en natt, eller skal jeg droppe det? Jeg leser rundt på nettet, er usikker på om dette er en trivelig plass, så jeg tar å søker etter en video. Jeg søker så på Risør og får ikke se videoen du har lagt ut. Men det er jo den filmen jeg (og du) vil se, det er jo den som overbeviser meg til å stoppe i Risør. Youtube er en plass med klipp, klipp betyr delt opp. Del opp filmen, opprett en film per by. Så kan du heller ha en link i den lille filmen til den lange filmen. Da kan de som blir veldig interessert, se hele filmen og kanskje vil de legge mer av ferien til Skagerrak.

    SvarSlett
  2. Takk for konstruktiv tilbakemelding. Vi klipper! Den opprinnelige idèen var at den enkelte by selv skulle legge ut et klipp fra egen by / sted - basert på samme opptak - og så skulle denne filmen binde det hele sammen.

    Når ser ikke dette ut til å bli gjort på kort sikt, så vi bør splitte opp selv. Helt enig med deg.

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!