Det er en stund siden jeg har vært på denne bloggen nå. Jeg har vært travelt opptatt med å få ut en representativ og funksjonell web for reiselivet på Sørlandet. Den er nå på vingene i sin første versjon, og dagene går med til feilretting og forbedringer. Dagens løsning erstatter den etterhvert gamle www.visitsorlandet.com.
Vi har delt jobben i flere blokker, med hovedvekt på design, teknologi og informasjonsflyt. Kommunikasjonsbyrået Recommended AS i Kristiansand har stått for design og CSS-koding. Teknologiselskapet Doorway AS i Arendal har det teknologiske hovedansvaret, herunder implementering av CMS-løsningen fra EPIserver Norge. Jeg kan uten forbehold anbefale disse selskapene til andre som står i startgropa med egne prosjekter. Proffe folk, alle mann.
Selv har jeg hatt et hovedansvar for å få fram faktisk informasjon fra de forskjellige regioner på Sørlandet. Turistkontorer og destinasjonsselskaper er invitert til å løfte fram de tilbud, opplevelser og produkter de mener å ha markedsmessig belegg for å løfte fram. Dette er en kontinuerlig jobb, og basen til visitsorlandet.com vil vokse jevnt og trutt.
tellUs IT as står for databaseteknologi og distribusjon av produkter og arrangementer inn til visitsorlandet. Selskapet har en dominerende posisjon i det norske markedet, og har lang erfaring med denne type prosjekter. Samarbeidet har fungert svært bra.
Bilder selger reiselivet. Derfor er en forholdsvis stor andel av skjermflaten brukt til fotografier. Den opprinnelige ambisjon var (og er fremdeles) å ha en egen konto på flickr som leverer bilder til visitsorlandet. Rettighetsproblematikken har vært en stor utfordring i denne strategien. Derfor er det i dag kun et utvalg av bilder som benyttes åpent i flickr, og som samtidig benyttes til visitsorlandet.
De fleste toppbildene er levert av Anders Martinsen, som på oppdrag fra Skattejakt As gjorde et reiselivsrelatert fotooppdrag i sommer. Jeg er imponert over kvaliteten til de bilder vi fikk fra Martinsen. De er i høy grad med på å prege sluttresultatet.
Som et "sideprosjekt" har 5 stykker av oss startet en reiselivsblogg fra Sørlandet. Hver dag gjennom hele uka presenteres et reiselivsprodukt som vi selv har hatt eller har glede av.
Så langt, så godt. Og det er nå den egentlige jobben begynner. Kunder og søkemotorer skal kunne finne frem.
Destinasjonsselskapene på Sørlandet ønsker en profesjonell, felles web, hvor alle direkte bidrar direkte. Det arbeidet starter umiddelbart.
Sjekk ut www.visitsorlandet.com, når du likevel sitter på nett.
Dette er første steget på veien til å få en reiselivsportal for Sørlandet. Nå kan sørlandet.com og skattejakt.no tenke på å trekke seg tilbake og legge over all informasjon til visitsorlandet.com.
SvarSlettSiten som nå ligger ute er veldig bra. Dette blir skikkelig bra når alle kjenner sitt ansvar og begynner å produsere aritikler for web istedet for alle denne "Norge Rundt" brosjyreproduksjonen.
Nå er vi i gang, takk til Eirik for fremragende og strategisk godt arbeid.
Veldig snerten side dette! Nydelig design og fine bilder. Gleder meg til å bli bedre kjent med den. Men "norges" med liten forbokstav. Huff da.
SvarSlettHuff og huff med liten h. Et forsiktig pip til mitt forsvar: CSS`en tillater bare små bokstaver etter tankestrek. Akkurat hvorfor noen mente dèt var en god løsning har jeg glemt. Skal rettes opp. Lover.
SvarSlett