tirsdag 8. desember 2009

Om destinasjoner, nettsøk og kompetanse

Informasjonsstrømmen er til tider overveldende. Uten forvarsel kan det for eksempel plinge inn en tweet som endrer dagens planlagte tankestrøm. I dag kom det tre slike. Nesten i overkant. Men du verden, så spennende:



1) Google søkemotor introduserer sanntids-søk. Tast inn et søkeord, og du får en strøm av ulike informasjonskilder som akkurat nå - eller i nær fortid - omhandler ditt tema. Foreløpig ligger denne funksjonen under Googletrends, men den skal snart ut i full skala.

2) Google "Favorite Place". Bedrifter og steder klistrer opp en lapp i vinduet, med en slags strekkode. Kunden fotograferer kodebildet, og ut kommer den enkelte bedrifts egen googleside. Her kan det legges reklame, tilbud og annen informasjon.



3) Google er i startgropa på visuelt søk. Du ser noe, tar bilde av det, sender bildet til søkemotoren, og ut kommer søkeresultatene på det bildet inneholder. Det kan være anbefalinger, kritikker, sanntidsstrøm, evt. bedriftssider, med mer.

I sum? I hvert fall dette: En søkemotor er ikke hva det en gang - for en bitte liten stund siden - var. Når søkeagentene nå flytter over til mobilen / mobilkameraet, følger det en helt ny mental forestilling av hva et nettsøk er med på lasset. Og der har vi som er ferdige med ungdomsskolen for en stund siden en utfordring.

De smarte destinasjonene vil bruke bruke tid og energi på å forstå konsekvensene av dette skiftet i forestillingen om nettsøk. At det forandrer vår hverdag, er udiskutabelt. 1000-kroners-spørsmålet er hvordan.

Kompetanse knyttet til å forstå, og så handle ut i fra kunnskaper om kunders søkevaner er viktig i dag. Det vil bli enda viktigere i tiden som kommer. Kanskje selve nøkkelen til det vi holder på med.

Så her må vi tenke sammen, skal vi få noe orden på det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!