mandag 14. desember 2009

Verdens største sosiale media-eventyr

Så da har vi fylt opp verktøykassa. Vi har kjøpt nytt HD-kamera, og tømt minnekortet på vår kjære speilrefleks. Vi har lest "Hvordan ta bedre bilder" en gang til, henta frem den gamle blå synonymordboka, og er klar for innsats. Ut for å markedsføre på moderne vis.

Ikke helt lett å få til, er det vel?  Å få flyt, liksom.

Så derfor, her er er en vitaminpille til oss alle. "Verdens største sosiale media-eventyr". Amerikanerne Cathryn og Guisseppe Jones står bak dette lett beskjedne initiativet. De gir full gass.

De ønsker å markedsføre Cunard, cruiseoperatøren. Derfor lager de et helt nettsted, med presentasjoner, bakgrunnsartikler, videoer, bilder med mer, hvor de forteller hvorfor de bør få lov til å få jobben. Navnet på prosjektet er thegreatestsocialmediaadventureintheworld.

De er misjonærer. De har som sitt livs mål å skaffe venner, disipler og tilhengere av verdens beste cruisebåter. De elsker cruiselivet, og for dem blir en en livsoppgave å fortelle andre om sin store kjærlighet. På den måten vil de oppmuntre 100-vis av nyfrelste til å bekjenne sin elskhug gjennom blogger og innholdsdeling.


De vil få til en global samtale. Om en opplevelse, en stemning, om å ha det godt. Om å kjøpe en cruisetur. Om et produkt.

Man må beundre pågangsmotet. Entusiasmen, viljen til å gå på. De er til stede i sitt eget prosjekt, med hud og hår. Og dèt er vel kanskje den største lærdommen vi kan dra av the Jones` initiativ.

Markedsføring er ikke lenger bare kalde mediekalkyler og rasjonelle kroner investert i reklamebyråer. Om det noengang har vært det. Hvis ikke vi gløder for det produktet vi arbeider med, hvordan skal vi forvente at andre skal antenne?

Jeg vet ikke om the Jones` får jobben. Men forsøket er mildt sagt inspirerende. Ta deg god tid på nettstedet. Se filmen. Garantert noe å hente.

1 kommentar:

  1. HI Eirik!

    I sadly speak no Danish, and google translate was only able to translate only about half of your post- but I wanted to thank you for writing about our passion project. There is obviously much more to it than I could include in an five minute presentation, but like you I am extremely passionate about travel and new media, and would love the opportunity to speak in detail one day!

    I hope you won't hesitate to contact me with any questions!!!

    Best,

    Kathryn Jones

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!