mandag 8. mars 2010

Om fotografer, delingskultur og selvtillit

Hurtigruten har for andre år på rad invitert amatører til å delta i en fotokonkurranse. Vinneren får en reise som premie. Hurtigruten får gratis bilder med fri bruksrett. En grei deal synes mange, i fjor kom det inn over 5500 bilder.


Ikke noe særlig spesielt med dette, egentlig. Det finnes millioner av bilder i omløp. De aller fleste tatt av glade amatører med hang til å dele. På flickr finner vi over 18 000 bilder tagget med hurtigruten, 2000 av dem med en Creative Commons-lisens.

Men Pressefotografenes klubb liker ikke denne fotokonkurransen. I en artikkel i Dagens Næringsliv karakteriseres initiativet som frekt, hårreisende, uforskammet, og grovt. Begrunnelsen er at amatørene tar levebrødet fra profesjonelle fotografer.

De Glade Knipsere er blitt for flinke, og har fått tilgang til utstyr som i noen sjeldne tilfeller rett og slett gjør dem til gode fotografer. Og dette benytter Hurtigruten seg kynisk av, og får inn gull, som de betaler med glansbilder. Her er artikkelen. Jeg får ta sjansen på at de som uttaler seg er riktig sitert:

"Aldri hørt om noe så frekt"

Jeg leste artikkelen to ganger, sikker på at jeg hadde misforstått ett eller annet. Kanskje en tabloid forenkling hadde forvrengt fotografenes egentlige synspunkter. Men nei, det virker ikke slik. Trist nok. Jeg hadde forventa så mye mer. Jeg hadde faktisk sett på det som helt naturlig at en representant for den samme foreningen hadde hatt sete i juryen!

Jeg snakker ofte med profesjonelle fotografer. Flinke folk, trygge på sitt fag, og med selvtillit nok til å stille seg positivt nysgjerrige til et nytt digitalt landskap, med andre spilleregler enn de som tidligere har rådet grunnen. Vi diskuterer avtaleverk, leveringsbetingelser, CC-lisenser og bruksrettigheter.  Den digitale revolusjonen har endret forretningsmodeller for alle innholdsleverandører, enten det er ord, bilder eller lyd vi snakker om. Proffene vet dette. De fleste.

Ærlig talt. Flinke, profesjonelle fotografer trenger aldri å være redd for delingskulturen! Det vil alltid være et marked som etterspør deres tjenester. Men jo flere amatører som er på banen, jo sterkere blir kravet til kvalitet. Halvgode fotografer med rufsete leveringsbetingelser kan få problemer.

Men blir noen  lei seg av den grunn?

1 kommentar:

  1. Veldig interessant tema som det ikke er så enkelt å ha en bastant mening om. Jeg husker den gangen vi journalister alltid hadde med oss fotograf på "tur." Nå drar jeg aldri på tur uten min fotosekk med minst tre objektiver, blitz, softbox, stativ og reflektorer.
    Digitaliseringen har sannelig forandret mediebildet. Om utviklingen kan stanses? Neppe.

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!