torsdag 11. mars 2010

Ett minutt og jeg er oppdatert

En av de første profesjonelle tjenestene jeg oppdaget på nettet var en nyhetstjeneste. En elektronisk orm som vandret rundt og samlet sider med ordene "turisme" og "reiseliv". Det kom inn mye irrelevant, og datafangsten var ofte beskjeden.

I dag er teknologien naturligvis bedre. Men skal en ha skikkelig verktøy som leverer lenker og informasjon med høy nøyaktighet, må en belage seg på å betale store beløp. Eller en må være veldig heldig med Twitter-nettverket. Google Alert er fremdeles litt bingo for meg.

Derfor hever jeg glasset til en skål for Dalfelt Insight Publications, og ansvarlig redaktør Rune Dalfelt. For noen bittesmå kroner i måneden sender han sine kunder en daglig epost  - reiselivsnyheter.no - med nytt fra norsk reiseliv. 20 - 40 lenker med overskrifter og ingresser. Det handler om nye produkter og mennesker i farta, eller om lokale feiringer og stridsspørsmål. Avisinnlegg og lette bloggmeninger bindes sammen med til tider fagtunge betraktninger.

Det beste er at lenker sorteres etter region. Reiseliv er geografi.

"Ett minutt og du er oppdatert", sier DIP i sitt kundeløfte. Det tror jeg på, jeg føler det i hvert fall slik. Det er et daglig energikick. Etter å ha skummet gjennom nyhetsbrevet om morgenen er jeg i reiselivsmodus. To til ti leste innlegg senere har jeg fått noe å glede, undre eller irritere meg over. Det slår aldri feil.

Jeg kjenner hverken redaktør, arbeidsmetode eller datafangst-teknologi til DIP, men jeg kan se at det ligger reiselivskunnskap bak. Ingresser og overskrifter lages med tanke på å gi leseren en umiddelbar forståelse av innhold. Når for eksempel mosaikk får en listing, er det alltid lærerikt å se hvilket avsnitt som er valgt til ingressen.

Enten du er fersk reiselivsstudent eller dreven i gamet, hotellvert eller attraksjonsutvikler, så vil du ha nytte av å starte dagen med reiselivsnyheter.no. Jeg vil tro de fleste som leser her allerede gjør nettopp dèt?

2 kommentarer:

  1. Hei Eirik,

    Det var da veldig hyggelig å få slik skryt :) Og spesielt da fra en som ser bakgrunn og metode for dette arbeidet.

    Jeg setter selv stor pris på din blogg om "reiseliv og markedsføring". En av de beste, og som da ofte blir sitert sentralt i nyhetsbrevet.

    Mvh Rune

    SvarSlett
  2. Slutter meg til Eirik sitt blogginlegg, og løfter glasset (det er "freddan" etter 12.00 så det må vel være lov nå). Jeg har vært så heldig å få følge Rune helt fra starten før han dro igang tjenesten, og jeg synes han har lykkes godt med å nå sin ambisjon. Bygget opptjenesten sten for sten og tatt tilbakemeldiger seriøst. Meget nyttig tjeneste som kan anbefales på det sterkeste

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!