mandag 13. oktober 2008

Statistikk konferanseopphold


Arendal town and concert hall
Originally uploaded by Visit sørlandet


Litt på siden av hva denne bloggen egentlig skal handle om, men likevel:
Når reiselivsfolk og andre med interesser innenfor feltet snakker om antall overnattinger på en destinasjon, deles det totale markedet som regel i to hovedkategorier: Kommersiell og ikke-kommersiell overnatting. Det er gjerne førstnevnte kategori som får mest oppmerksomhet. En av grunnene til det er at Statistisk Sentralbyrå samler inn og distribuerer tallmateriell fra hoteller og andre overnattingsteder, med mer.

En kollega av meg oppdaget en statistisk pussighet, en potensiell feilkilde som kan være nyttig også for andre å vite om:

Når hoteller og gjestehus skal beskrive overnattinger for SSB, benyttes tre hovedkategorier; ferie og fritid, yrkestrafikk, samt kurs og konferanse.
Hva gjør så statistikkansvarlige på hotellene når de får konferansegjester som skal ha hoveddelen av sitt konferanseopphold utenfor hotellet? Når altså konferansen avholdes et annet sted, for eksempel et kulturhus, en kino, et kongressenter, med mer?

Det viser seg at det er ulik praksis fra hotell til hotell, fra kjede til kjede. Mange rubriserer konferansegjesten som yrkestrafikk. Det er forretningsmessig logisk, ettersom det respektive hotellet jo faktisk ikke har konferansen. Andre igjen rubriserer gjesten som konferansegjest, fordi det jo vitterlig er det som er grunnen til oppholdet.

Rådgiverne i SSB har undersøkt saken med et par større hotellkjeder, og kan bekrefte at det er ulik praksis, og at ingen kjenner til på hvilken måte dette fører til feilaktige tall i hotellstatistikken - formål med opphold.
Det er grunn til å anta at for små og mellomstore steder, som i tillegg har et større konferanselokale tilgjengelig, vil den potensielle feilkilden være ganske stor. Og derfor skape usikkerhet om statistikkens troverdighet.

Dersom destinasjonsselskapet har en interesse av å følge utviklingen innenfor kurs- og konferanssesegmentet, kan det være lurt å ta en sjekk med de viktigste hotellene, for å sjekke ut hvilken praksis som følges.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!