fredag 10. oktober 2008

Brukerinnhold på TripAdvisor

Trip Advisor har på relativt kort tid fått en stor oppmerksomhet. Den teknologiske utviklingen gjør at alle med et minimum av teknologiske ferdigheter kan bidra med reiseinformasjon. Og mange gjør akkurat dèt. Noen er reflekterte og nøkterne i sine refleksjoner og evalueringer. Andre er det ikke. Så er 1000-kroners spørsmålet: Hvem skal så leseren stole på, og hvilke innlegg skal lukes vekk?

TA luker vekk minst mulig. Det er stort sett kun når retningslinjene ikke blir overholdt at artikler og innlegg i ulike forum fjernes. At ulike brukere har forskjellige erfaringer med et gitt produkt er ikke noe argument for at innlegg skal sensureres. At produktet beskrives på forskjellige måter er også en naturlig ting. Erfaringer er subjektive.

Verre er det å kunne takle faktafeil. Disse oppstår hele tiden. La oss si du har reist èn gang gjennom et område du aldri har besøkt tidligere, hvor språket er fremmed, skilt og menyer likeså. Avstander beskrives i en annen måleenhet enn det du er vant til. Sjansen er til stede for at du misforstår - eller ikke forstår i det hele tatt - en eller flere biter med informasjon som du tilegner deg. Og når du setter deg ned for å skrive innlegg på ditt favorittnettsted kan det være dager eller uker siden du besøkte det aktuelle stedet. Det kan snike seg inn en feil eller to, ikke sant?

For å møte dette potensielle problemet har TA selv lagt inn flere verktøy og funksjoner som leseren kan støtte seg til. Det utpekes eksperter, det ligger referanser til profesjonelle reisehåndbøker, med mere.

For de mest populære reisemålene i verden ligger det 1000-vis av evalueringer og artikler. I sum gjør de det mulig for leseren å danne seg et bilde av hva som krever oppfølging, og hva som kan bevares som gode tips i egen reiseplanlegging.

Norge er ikke et av de mest populære reisemålene i verden. Og drar vi for eksempel til sørlandet, er vi praktisk talt usynlige. Bare noen ganske få mennesker på denne jord har besøkt oss. Og enda færre har brydd seg med å skrive om oss.

Derfor vil ofte en faktafeil bli stående i måneder og år. Ingen retter opp feilen. Og de som leser blir villedet, i stedet for veiledet.

Ta en TA-runde på en destinasjon du er lokalkjent. Det tar antakelig ikke så veldig lang tid før du finner noe stusser over?

Lokale destinasjonsselskaper som vil noe med sitt engasjement for reiselivsnæringen, må være til stede i disse foraene. Det er ingen andre som kan levere faktainformasjon bedre enn turistkontoret og reisemålselskap. Og kundene ønsker korrekt informasjon. Vinn-vinn.

Første innlegg om TripAdvisor

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!