tirsdag 14. oktober 2008

Møt Debbie Dubrow


Reisemålselskaper i Norge ønsker å ta en rolle i det nye sosiale nettuniverset. Det eksperimenteres friskt i fra nord til sør. Foretakene har ofte som mål å bringe fram kvalitetsikret, "offisiell" informasjon. De tar ekspertrollen.

Men det er flere eksperter på banen. Blant annet reisebloggerne. I tidlig nettalder la de ut sine feriebilder til øvrig familie, og ferdig med det. Nå er mange av dem bloggkjendiser, respekterte skribenter som har stor makt og innflytelse over ferievalg og -drømmer.

For eksempel Debbie Dubrow. Hun driver sin egen reiseblogg; DeliciousBaby.com. Navnet mer enn antyder hennes fokus: Barn, og da spesifikt reiser med små barn. Kundeløftet er "making travel with kids fun". Høres ikke det ut som vakker musikk i stressede foreldres ører, så vet ikke jeg.

Hun har byguider over hele verden, hvor mottar reisetips fra andre lesere. Nettstedet er fullt av praktiske reisetips for foreldre på reise. Nyttige produkter presenteres og anbefales. Hun sier hun har prøvd - eller bruker - dem alle.

Debbie Dubrow sitt nettsted er representativt for mange tilsvarende blogger. Avsender er synlig og personlig. Tips og anbefalinger er subjektive. Hun byr på deg selv, hun har engasjement, vi tror hun mener det hun sier. Kort sagt, hun er troverdig innenfor sitt felt. Derfor er hun også underholdende.

Norske destinasjonswebber må finne sin plass innenfor et relativt nytt sosialt nettbilde. Reisemålselskapene er ikke de eneste eksperter. De er kanskje til og med ikke de beste. Hvilke rolle skal de da fylle?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!