torsdag 23. april 2009

Folkets røst på visitNorway.com


Det må være inspirerende og morsomt å jobbe i visitnorway.com om dagen. Det vanker priser og ros fra anerkjente miljøer, og nye verktøy utvikles på rekke og rad. Samtidig har de en svensk konkurrent som heller ikke ligger på latsiden, og som sikkert også inspirerer til innsats.

Reiselivsnæringens egen fellesportal (for det er jo det den er) entrer den sosiale nettarena. Det har vært gjort forsøk tidligere, men nå ser det ut til å være alvor. Vi - brukerne - inviteres til å legge inn våre egne historier, i form av reisetips. Så skal dialogen være i gang, til glede både for reisende, og for bedriftsledere med ønske om flere gjester.

Den tekniske infrastrukturen er ute til lufting (Episerver Community?), i form av en betaversjon av "Folks reisetips". Funksjonen er sentralt plassert på den norske forsiden.

Førsteinntrykket lover godt. Foreløpig er det kanskje det nære nettverket i og rundt visitnorway.com som leverer det meste av innhold. Brukergrensesnittet er likevel så enkelt at alle kan delta. Noen småirriterende feil har lagt seg her og der, men i en beta er det selvsagt lov. Jeg savner en rapporteringsmulighet, slik at feilene fort kan fanges opp.

Så kommer millionspørsmålet: Vil det fungere? Vil folks reisetips bli det den er ment å være: en møteplass for profesjonelle og amatører, hvor reisegleden står i sentrum? Brutalt sagt, trenger reiselivsnæringen denne form for dialog?

Folkets reisetips er ikke en arena for evaluering, debatt og ratinger, slik som for eksempel TripAdvisor. "Folks reisetips" er en plass for positiv formidling. Det er helt greit. Dette stiller om mulig enda større krav til gjennomsiktighet og troverdighet fra avsender, enn om både plusser og minuser ved reiseprodukter beskrives. 

-"Fortell meg hvem du er, så kan jeg selv vurdere om jeg vil stole på deg. Jobber du på et turistkontor? Eier du hotellet du skryter av? Er du en aktiv reisende, uten binding til det du skriver om?" 

Slik informasjon er kritisk i en sosial setting. Og her kan "folks reisetips" med fordel bli klarere. Deltakere bør oppfordres enda sterkere til å fortelle hvem de er. Det bør bli enklere å flagge egen posisjon. I dag ligger denne muligheten nesten litt kamuflert, i form av et fritekstfelt. Liv fra Buvika er et forbilde. Vi får vite hvor hun står. Og derfor er hun troverdig.

Det kan hende dette er et forbigående fenomen. Mange av oss er forsiktige av natur, og nøler med å utlevere personlig informasjon.  Men vi kommer utpå etter hvert. Og det går jo an å ta det enkleste først: Alle "folk" med tilknytning til visitnorway.com bør ta ett steg fram.

Kanskje en tvungen kategorisering ved registrering er en mulighet? 

Uansett. Dette initativet skal bli knakende interessant å følge. Og som en bonus blir vi alle venner med Per Arne (Tuftin) når vi registrerer oss. Han er forresten en av de tydeligste avsenderne av alle, og scorer derfor høyt på troverdighet.

Andre med meninger?

3 kommentarer:

  1. Enig med deg om at avsender bør være tuydelig spesielt hvis dette i starten i hovedsak er lokalpatrioter som deg og andre i reiselivet som legger inn reisetips. Det er viktig at denne funksjonen blir noe annet enn dubleringa av produkter som legges inn som produkter gjennom destinasjonene. Men et prisverdig initativ er det og hvis det går litt sport i å finne frem litt nye og interesante reiseopplevelser så er det bra. Kanskje hvis en hadde sagt at en ville ha reiseopplevelser i stedet for reisetips så ville det blitt en mer personlig stil og appelert mer til folk som reiser og ikke bare menigheten?

    SvarSlett
  2. Takk for veldig bra innspill, både Hallstein og Eirik! Dere har helt rett begge to.

    Dette er visitnorways første steg for å slippe inn publikum i løsningen. Senere vil vi legge til rette for forum, bildegallerier etc.

    Dette er en BETA versjon og det har gått fort i svingene når vi har laget detn. Vi vil fortløpende rette bugs og legge til mer funksjonalitet.

    Alle som jobber i visitnorway har en tydelig avsender, på samme måte som Per-Arne med visitnorway-label oppå sitt profilbilde. Men vi ser også behovet for en egen "bransjekategori" og vil jobbe for å få inn dette.

    MVH

    Hans Petter Aalmo
    visitnorway.com

    SvarSlett
  3. Memorable Northern Lights Tour in Tromso

    Join us to explore the Arctic and chase the magnificent Northern Lights on our complete tour including a visit to Tromsø historical centre, a delicious local meal and an Arctic campfire.

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!