fredag 3. desember 2010

Interrail, tog og sosiale medier.

Ikke noe innledende småsnakk i dag. Rett på sak. Mashable Awards har kommet til finalerunden for sin kåring i kategorien "Best social media service". 5 bedrifter gjenstår, og Europas jernbaneselskaper kan være stolte: Eurail.com er med i tetstriden. Og dèt er vel fortjent!


En rask og sikkert litt upresis oppklaring: EUrail er for alle praktiske formål gode gamle interrail for folk som ikke bor i EU-land. Internettsiden til Interrail er i samme gate som priskandidaten, også når det gjelder facebook.

Nettsiden til Eurail er en helt usedvanlig ryddig plass. Rett på sak, de viktigste sakene løftet opp og fram, og en lett synlig supportavdeling. Vel inne i denne seksjonen får du hjelp til selvhjelp. FAQ, chattetjeneste, kontaktinformasjon, alt midt i øyet på brukeren.

Har du bruk for å sende epost, så får du på forhånd vite at det kan ta tre dager før du får svar. Det er så smart tenkt! For, tenk deg at du - uten å få oppgitt responstid - må vente to dager før du får svar på en epost. Litt misfornøyd, ikke sant? Det tok for lang tid. Men hvis du i forkant har fått beskjed om at det kan gå tre dager, da blir i hvertfall jeg svært fornøyd når de leverer èn dag før avtalt.

Men, rosinen i pølsa (!) er likevel facebookløsningen. Fra nettstedet til FB går der en sti. Og - de som leverer på FB har et navn. De er mennesker, de heter Gina og Marco, og de lover å gjøre sitt beste for å hjelpe meg.   Og på FB skal responstiden være nede i 8 timer.

Facebooksiden er ikke en liksomwebside. Det er en fullt utviklet kommunikasjons- og salgskanal.  Vi finner konkurranser, reservasjonsmuligheter, prisinformasjon, samt motiverende elementer som bilder, filmer, etc.

Men, antakelig viktigst av alt: Veggen lever. Og den leverer, begge veier. Kunder har spørsmål til EUrail, men EUrail har også ting de vil spørre sine kunder om. Det er ekte kommunikasjon, det er reell dialog. Med 10 000 følgere på Eurail- og 35000 på Interrail-siden. Kundene er der ikke hele tiden, naturligvis. Men når de er der, og trenger input, så får de svar. Fra Gina og Marco, eller fra andre togvenner.

Hvis du bare har så mye som en lilletå inn i tjenesteytende sektor, så er du nødt til å bli inspirert av denne form for nærvær i et sosialt medium.

Du går sikkert inn og klikker deg rundt. Finner du noe smart som jeg har forbigått, så fortell gjerne i en kommentar.

1 kommentar:

  1. Dear Eirik,

    Thanks so much for your kind blog post. It is great to see our social media efforts are being noticed and appreciated.

    I hope you don't mind me stating the link here where one can cast their vote for Eurail.com as best social media customer service! We need all votes we can get, as of course there is steep competiton ;) Voting can be done daily with a fb or twit profile here: http://ow.ly/3kpmy We hope to be able to win this Award when the voting round closes Dec 15!

    Again thanks very much for putting Eurail.com and InterRail on the map!

    Chantal Sukel
    Campaign Manager
    Eurail.Com

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!