tirsdag 9. juli 2013

Tellus vs Innovasjon Norge

Ikke at jeg skal ha noen sterk mening om hvem som har rett. Om noen. Men det er jo både interessant og lærerikt at en lang diskusjon mellom database- og distribusjonsselskapet tellUS og vårt statsfinansierte Innovasjon Norge nå dras fram i offentligheten. ESA (EFTAs overvåkingsorgan) er koplet inn.

flickr-foto: kennysarmy

Reiselivsaktøren tellUS hevder at Innovasjon Norge sin strategi om å tilby reisemålselskaper en egen geografisk seksjon på visitnorway sin web sammen med ulike infrastrukturtjenester, undergraver private bedrifters muligheter for å operere i det samme markedet. Begrunnelsen for argumentet er at Innovasjon Norge er offentlig finansiert, og derfor kan utkonkurrere private tilbydere når de går inn i et marked med kommersielle tjenester. For tellUS er selve definisjonen på en kommersiell aktør at den konkurrerer i et ellers åpent marked.

Innovasjon Norge tilbyr reisemålselskaper plass på visitnorway.com, med tilhørende infrastruktur. Visit Sørlandet og Trondheim har gjennom et pilotprosjekt benyttet seg av tilbudet, og det er ventet at flere følger etter. Innovasjon Norge mener dette er markedsmessig fornuftig for reisemålselskapene, og at strategien er i tråd med de overordnede mål for sin virksomhet; å gjøre norsk reiselivsnæring mer tilgjengelig for norske og internasjonale forbrukere. De bygger infrastruktur, og tar seg kun betalt for direkte salgsutløsende tjenester. Innovasjon Norge ser derfor ikke seg selv som en kommersiell aktør i markedet.  Når reisemålene flytter inn i visitnorway legger de ned sine eksisterende nettløsninger. Private selskaper - som tellUS -  mister kunder.

Kommersiell vs ikke-kommersiell. Offentlige midler vs. privat kapital. Salg av private tjenester vs statlig prosjektfinansiering. Melodien er gammel. Helt fra den tid det hette Landslaget for Reiselivet i Norge (og det er veldig lenge siden) har privat og offentlig reiselivskapital levd i et uoversiktlig parforhold når det har vært snakk om markedsføring av Norge som reisemål. Enten det nå har vært annonsering, brosjyrer eller som nå; digitale tjenester.

I en papirbasert verden kan vi ta en katalog, peke på et avsnitt og si med rimelig sikkerhet om det er redaksjonelt stoff eller en annonse noen har betalt for. I en digital verden er dette langt mer uoversiktlig (Ta gjerne visitnorway.com sin førsteside som eksempel). Profil, redaksjonelt, annonser, funksjoner og salgselementer flyter inn i hverandre. Det er slik webben fungerer. Det er slik markedet vil at den skal fungere.  The web is a doing place

Det blir derfor vanskelig - om ikke umulig - å sette et skarpt skille mellom kommersielle vs ikke-kommersielle aktiviteter på en web. Vanlige evalueringskriterier strekker ikke til.

Derfor skal det bli spennende å se hvilke konklusjoner som ESA etterhvert vil komme med.

Les tellUS til åpne brev til kunder i Norge
Les Innovasjon Norge sitt svar på brevet

2 kommentarer:

  1. Følger med ser jeg Eirik. Bra!
    Synes ditt valg av bilde illustrerer godt hva vi føler for tiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Michael! Jeg er vel egentlig koplet av, men klarer ikke å legge reiselivet helt på hylla. Må fremdeles skumme dagens. Lykke til med videre arbeid :-)

      Slett

Kommentarer ønskes!