mandag 2. mars 2009

Trip Advisor med metasøk for flyruter


Du verden. Expedia - morselskapet til Trip Advisor - ligger ikke på latsiden. Nå har de introdusert metasøk på flyruter og -priser, integrert i Trip Advisors øvrige søkesortiment. 

Nå er ikke metasøk noen ny oppfinnelse, langt ifra. Idèen er forsåvidt enkel: I stedet for å selv produsere innhold, lager en aktør avtaler med flere innholdsprodusenter, og lar en søkemotor søke i ferdige databaser produsert av andre. Metasøket til TA inkluderer SABRE, Travelocity, Amadeus, og selvfølgelig Expedia og Hotwire.com.

Når lommeboka krymper, øker fokuset på pris. Og til det bruk er metasøk på flyruter en sikker vinner. Det er tilnærmet umulig for en forbruker å holde oversikten i dagens billettjungel. All hjelp mottas med takk.

Trip Advisors flight search er ikke en bookingmotor. Selve kjøpet gjøres direkte med agenten. 

Det er altså ikke idè, produktutvikling og teknologi som gjør søkemotoren til TA spennende. Men med et besøksvolum som nesten er uforståelig høyt (TA er ranket nummer 466 på Alexa i dag), vil TA endre spillereglene for alle andre aktører på dette markedet. Nesten over natten. 

Expedia eier flere av de mest kjente varemerkene i nettbasert reiseliv. Jeg gjetter på at disse i nær fremtid vil smelte sammen til et sømløst brukergrensesnitt  for kunde og bruker. De er allerede i gang. SeatGuru.com - et nettsted hvor du kan finne ledige plasser på flyruten din - skal integreres i flysøket på TA.

Det er ikke lagt opp til et tilsvarende metasøk for hotell - enda. Men en trenger ikke være spesielt glup for å se at i det øyeblikk Expedia ser for seg at det er penger å hente på å importere hotelldata, i tillegg til å eksportere, så kommer tjenesten. 

Jeg har tidligere skrevet om en norsk aktør i metasøkemarkedet.

Her er kilde-artikkelen fra Travolution med kommentarer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!