mandag 4. mai 2009

Gjenbruk av innhold på "Folks Reisetips"


Jeg er definitivt ikke et godt advokatemne. Juridiske tekster kjeder meg normalt grenseløst, og jeg finner det nesten umulig å konsentrere meg i mer enn to avsnitt av gangen, når jeg er nødt til å lese slikt.

Vilkårsdokumenter knyttet til innholdsproduksjon på sosiale nettsteder er unntaket som - i mitt tilfelle - bekrefter regelen. Jeg synes det er fascinerende å studere hvilke tanker kommersielle og idèelle foretak har gjort seg om hvordan de vil bruke dine og mine bidrag.

Ta for eksempel visitnorway, seksjonen "Folks reisetips". Her oppfordres vi til å skrive om steder vi er glade i, legge inn anbefalinger og bilder. Nyttig, underholdende og potensielt interessant for oss alle.

Vi er personlig ansvarlige for alt vi legger inn i "Folks Reisetips". Leverer vi fra oss feilaktig informasjon, så er det helt og holdent vårt ansvar. Og vi får ikke lov å stjele fra andre. Naturligvis.

Visitnorway.com forbeholder seg retten til å gjenbruke alt innhold som medlemmer legger inn. Her er teksten:

"Gjenbruk av innhold
Visitnorway forbeholder seg retten til å gjenbruke, tilpasse, oversette og publisere alt innhold vederlagsfritt  i Norge og utlandet og i den form de måtte ønske, inkludert, men ikke begrenset til, turistportalen Visitnorway, brosjyrer og kampanjer. Visitnorway forbeholder seg retten til, men plikter ikke, å oppgi brukernavn som opphav til innhold." (se original her)


Det er spesielt siste punktet som får meg til å stusse: Hvorfor forbeholder visitnorway seg retten til å la være å fortelle om rettmessig opphavsperson? Og hvis de lar være å gjøre nettopp dette, hvordan kan vi da i neste omgang stå ansvarlig for innhold?

La oss si at en ivrig norgesvenn legger sjel og kunnskaper inn i en artikkel om Setesdal på langs. Teksten er god, og bildene som følger med holder høy kvalitet. Et profesjonelt stykke arbeid, levert av en amatør. Han eller hun kan med rette være stolte av sitt bidrag. Eventuell gjenbruk og annen publisering av dette bidraget bør kunne spores tilbake til opphavsperson. Er ikke det bare alminnelig høflighet?

Hvorfor ikke la alt innhold som medlemmer produserer under "Folks reisetips" bli festet til en Creative Commons-lisens? I sin aller enkleste form dreier det seg bare om å navngi innholdsprodusenten: 


Altså: Når medlemmer legger inn bidrag til "folks reisetips", så aksepterer vi at visitnorway vil kunne dele og remikse alt innhold, på det ene vilkår at opphavsperson navngis. 

Verre er det ikke. Både opphavsperson og gjenbruker får dermed en klart og lett forståelig referanse for rettighetsproblematikk.

Jeg vil tro at dette vil virke positivt stimulerende på bidragsytere? Eller hva?

3 kommentarer:

  1. Viktig betraktning du har gjort her, Eirik!

    Jeg er enig med deg: det er bare rett og rimelig at forfattere av reisetips som blir "gjenbrukt" blir i det minste kildesitert. Spesielt med tanke på punktet om at vi står "ansvarlige" for innhold. Paradoks!

    SvarSlett
  2. Enig med deg Erik og Heidi, hvis en skal gjøres ansvarlig for det en skriver så bør opphavsmann/kvinne oppgis, synes å være litt å sikre seg i alle ender og gjøre som en vil fra visitnorway, eller hva Hans Petter:)

    SvarSlett
  3. Det er klart vi må sikre oss på alle kanter ;)

    Vi vil naturligvis kreditere opphavsmann så langt det er praktisk mulig, men det kan finnes tilfeller der det ikke er mulig å gi en meningsfull kreditering.

    Takk for nyttige innspill om vilkår!

    Mvh

    Hans Petter Aalmo
    Visitnorway.com

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!