tirsdag 19. januar 2010

Om fiskelykke og gode fortellinger

Hvis fisken ikke biter, er det da så lurt å invitere gjester til å laste opp bilder, filmer og blogginnlegg som forteller alle fiskeinteresserte turister at her, nei her må du regne med littavhvert? For eksempel at du ikke får fisk?


Problemstillingen kom opp på Innovasjon Norges temamøte for markedsføringsprosjektet fisketurisme, avholdt i Oslo for litt siden. Et godt møte, på alle vis. Vi snakket om sosiale medier, om å invitere gjester som kan fortelle verden om det de opplever. Om verdien av sanne historier, formidlet av gjestene selv.

En glimrende idè, mente mange. Noen turoperatører hadde imidlertid litt erfaring med denne type markedsføring, og hadde begrunnede argumenter for at noen kunder - de som konsekvent gikk etter fisk og fangst - kunne velge bort et reisemål dersom de fikk beretninger om halvtomme fiskekar.

For hvis det normale er mye fisk på kroken, da er jo beretninger om liten fiskelykke feilaktige, ikke sant? Så vi må sørge for at fortellingene som kommer fra Norge er riktige. Objektive. Forteller sannheten. At her er mye fisk.

Ikke lett å balansere her. Men jeg tror dette:

Menneskers fortellinger er ikke objektive. De er det motsatte. Vi forteller om lykke, uhell, flaks, dyktighet, glede, kjærlighet, sinne, ekstase. Det er nettopp det faktum at fortellinger handler om våre erfaringer, som gjør dem interessante å lese.

Ingen blir revet med av en faktaboks. Men den er grei å sjekke ut, når en vil ha et objektivt supplement til den personlige erfaring.

Jeg mener derfor at våre inviterte gjester skal blogge, skrive, filme og fortelle om alt de måtte oppleve. Oppturer og nedturer. Så kan vi som sitter på produktsiden korrigere, hvis det skulle vise seg nødvendig.

Dessuten, vi har ikke noe valg. Noen vil likevel filme, blogge og fortelle om sine opplevelser på sjøen. Gode historier, om kjempetorsk og tomme hav, om hverandre. Helst det første.

Vår oppgave som markedsførere må være å sørge for at forventninger står i samsvar med opplevelsene. Vi må definere normalen, samtidig som vi bygger argumenter for den riktige kundegruppen. Det gjelder uansett hvilket produkt vi vil bringe til markedet.

Foreløpig er det litt uvant med en så gjennomsiktig informasjonsstrøm. Det finnes liten erfaring å bygge på. Noen som har erfaringer fra andre produkttyper og reiseformer, som de vil dele?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!