fredag 17. oktober 2008

Sosiale nettsteder


Web2.0 mosaic
Originally uploaded by nswlearnscope

Web 2.o har tradisjonelt vært brukt som begrep for å beskrive alle former for brukergenerert innhold på nettet. Reiselivsmarkedsførere er opptatt av å være til stede på brukergenerte nettsteder, som eksperter, påvirkere og korrektiv. Men hvor bør man så være til stede? Hvordan skal en kunne foreta gode strategiske valg knyttet til ressursbruk og prioriteringer?

Mangelen på kunnskap om virkninger er èn utfordring. Usikkerhet om hva brukergenerert innhold faktisk èr, en annen.

Fred Cawazza har levert en ryddig og oversiktlig kategorisering av forskjellige typer sosiale media, med tilhørende ekspempler på nettsteder. Det følgende er sakset fra bloggposten "Social Media Landscape".

De ulike vertøyene som brukes til å generere innhold kan deles inn i følgende hovedkategorier (i parantes noen utvalgte eksempler):


Eksempellisten er ikke utfyllende, men gir noen hint om hva slags type sosialt innhold det er snakk om. Det er mulig å finne norske eksempler innenfor de fleste kategoriene. 

Et viktig poeng: Det er ikke verktøyene og de teknologiske løsningene som lager et sosialt nettsted. Det er menneskene som samles der. Fordi de har noe å bidra med, eller fordi de ønsker å hente ut noe som andre har tatt inn i fellesskapet. Reiselivsmarkedsførere som ønsker å benytte sosiale nettsteder i sin dialog med markeder må derfor analysere brukergrupper, og se dette i sammenheng med egne målsettinger.

Når bedrifter og destinasjonsselskaper entrer den sosiale nettarena, er det ikke med et "vi vs. dere" - perspektiv. En går inn som en del av felleskapet. Reglene for det respektive nettsamfunn er gitt. Hvis reglene brytes, kastes en enten fysisk ut, eller resten av samfunnet fryser deg ut. 

(Jeg fikk selv erfare konsekvensen av å bryte en regel, i et innlegg på Trip Advisor. Teksten jeg la inn var ikke original. Den var kopiert fra et annet nettsted, og var skrevet av en kollega. Etter først å ha fått en "takk-for-innlegget, har-du-flere" epost fra TA, ble teksten fjernet etter noen dager. Jeg fant den i hvertfall aldri igjen...).

Det er både akseptert og ønsket at profesjonell bidrar på sosiale nettarenaer. Men da som eksperter, som ressurspersoner med kunnskap, som underholdere. En går inn som en av gjengen. 

Her ligger en stor utfordring for destinasjonsmarkedsførere og andre. Tiår med erfaring fra tradisjonelle kommunikasjonsmodeller med definerte avsendere og mottagere, skal erstattes med en langt mer inkluderende tilnærmingsmåte.

Det er spennende, og ikke minst lærerikt, å studere hvordan dagens reisemålselskaper nærmer deg den sosial nettarena.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer ønskes!