torsdag 7. januar 2010

Evnen til å underholde

Om man nå bruker kaffegrut eller avansert teknologi, så er spådommer om hva framtida vil bringe uansett en risikosport. Her en en gjetning jeg likevel føler meg trygg på. Spørsmålet først:

Hva slags kjernekompetanse må kommende markedsførere blant mye annet inneha, enten det nå er innenfor eller utenfor reiselivet? Når sosiale medier, blogger og delingsplattformer legger premissene for effektiv markedsføring, hva er da det viktigste våpen du bærer med deg inn på arenaen?

Evnen til å underholde.

Det skal mye til for å fange oppmerksomheten. Å holde på den er nesten umulig. Og hvis du som markedsfører skulle klare det, er det lett å gå i baret. Visit Denmark har lært litt om det.

Så hvis du for eksempel skriver på en blogg om gode reiseopplevelser, så er det ikke nok at alle fakta stemmer, at grammatikken er god og eventuelle oversettelser korrekte. Det må i tillegg være morsomt, og gi leseren noe mer enn fakta. Leseren må velge å bruke sin tilmålte tid på oss og vårt. Vi må bevise at vi er verdt oppmerksomheten.

Jeg vil tro du merker det selv, uten kanskje å ha tenkt så nøye over det. Sånne som oss, vi skummer kanskje hundrevis av nettsteder på en god dag. Filmer, bilder, tekster og bannere flimrer forbi. Det er kun noen få ganger vi faktisk har hele oppmerksomheten vendt mot det som er på skjermen. Ellers er vi mentalt på vei mot neste nettsted, neste film, neste bilde. Utålmodige og rastløse.

Ikke dermed sagt at alt innhold bare skal dreie seg om tant og fjas. Men - som Grow skriver i et blogginnlegg: hvis leseren har valget mellom å lese en interessant og seriøs artikkel, eller en interessant, seriøs og underholdende artikkel, hvilken tror du da leseren vil velge?

Her må ligge et kjempemarked for kreative reklamebyråer. I dag tjener de mye av sine penger på å underholde kunder på vegne av kunder. Nå trenger vi deres tjenester, for å lære oss å underholde våre potensielle kunder selv. Vi må bli gode historiefortellere, skal vi ha håp om å nå våre mål.

Ta en kikk på Streaker Bjorn. En reklamefilm for OL til Åre / Østersund. Den kommer til å bli en klassiker i markedsføringsfaget.



Eller - kan det bli for mye av det gode? Gi lyd!

1 kommentar:

  1. Ja, her kan det sies mye :-)
    Hva bør man ha i verktøykassa? For det første: Uavhengig av kanal (dvs om det er avis, TV eller nettet) hjelper det jo å ha grunnleggende kommunikasjonskunnskap. Ren teori, altså... Og det er faktisk med utgangspunkt i en slik teoretisk tilnærming jeg gir deg helt rett, Eirik: Viral marketing (blogger, Facebook, Twitter, mailkampanjer - you name it), handler nesten utelukkende om underholdning. En hovedregel på web er nemlig at det ikke nytter å KJØPE seg frekvens og tid, slik man kan gjøre på f.eks TV og Radio. Man må lage noe som er så interessant (dvs underholdende) at folk FRIVILLIG velger å bruke av sin tid. Hvis man skal begynne å være veldig pirkete - rent retorisk - så vet jeg ikke om "underholdende" er det rette ordet, for det assosieres litt for lett i retning av at alt bare må være tull og tøys. Og slik er det jo (heldigvis) ikke. På egne vegne er jeg dessuten mer glad i RELEVANT tull og tøys, a la den herlige reklamefilmen for Berlitz ("what are you zinking about"), enn noe som er morsomt, men helt irrelevant. For oss som jobber med SALG av varer og tjenester, blir jo utfordringen å kombinere INNHOLD og UNDERHOLDNING på en måte som faktisk er... underholdende :-) OG selgende :-) OG merkebyggende... (der Danmark virkelig bomma :-)
    Som markedsfører må man jo ta inn over seg at alt dette er VIRKEMIDLER, for å oppnå salg. UNDERHOLDNING er ikke noe mål i seg selv, selv om det selvfølgelig gjør verden til et bedre sted :-)
    Og den største utfordringen? Å få en kunde til å ville være med å eksperimentere på noe som er såpass usikkert som dette. For her er det ingen fasit!

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!